Zpět na výpis článků

Triviální komedie pro seriózní lidi

 

Repertoár Národního divadla Brno bude od 23. března bohatší o další světový kus. Chystá se totiž v premiéře uvést krátkou konverzační komedii, Jak je důležité míti Filipa, od slavného britského modernisty Oscara Wilda. Tato hra byla již při svém uvedení roku 1895 s nadšením přijata, i přestože převráceně kritizovala dobové mravy, mínění a názory, jež panovaly ve vyšších vrstvách viktoriánské společnosti na sklonku století. U nás byla hra poprvé k vidění v roce 1904 ve Švandově divadle.

 

Wildeova hra by mohla připomínat salónní komedii. Její nejrůznější motivy ale vycházejí z literární a dramatické konvence té doby a jsou posunuty až do absurdna. Wildeův humor není ani přívětivý, ani milý nebo rozšafný, má ale tvrdě podvratný charakter. Charakter skoro anarchistický. Wilde si hraje i s tématem ženy s minulostí, což je jasná narážka na hry Henryka Ibsena a na jeho mravoučné hry, které měly často kazatelský charakter. Tématem se pak stává vlastní řeč, která vypadá duchaplně, ale možná záměrně skrývá duchaprázdnost.

 

Režie inscenace se ujal v Národním divadle Brno Roman Groszmann, který působil do roku 2010 jako šéf činohry Moravského divadla v Olomouci. Od ledna 2011 byl jmenován šéfem činohry Slezského divadla Opava, kde již stihl připravit inscenace Komedie za oponou a Muschgova Pidimuže. S Romanem Groszmannem spolupracovala jako kostýmní výtvarnice Sylva Marková už na jeho první olomoucké inscenaci, kterou byla hra Mariny Carr U kočičí bažiny. A nechybí ani nyní na té brněnské, Jak je důležité míti Filipa.

 

Premiéra 23. března 2012 v Mahenově divadle od 19 hodin.

 

Překlad: Jiří Zdeněk Novák, Režie a úprava: Roman Groszmann, Dramaturgie: Martin Dohnal, Scéna a kostýmy: Sylva Marková, Hudba: Mirek Ondra