Zpět na výpis článků

TRIALOG 2011

Mahenova činohra Národního divadla Brno pořádá další ročník přehlídky činoherních velkých scén s názvem Trialog. Od 6. do 20. února 2011 se uskuteční v divadle čtyři představení z domácí scény Národního divadla Brno, ze Slovenského národního divadla, z Národního divadla moravskoslezského a letos po dlouhé době z Divadla na Vinohradech. Přehlídku zahájí 6. února světová premiéra hry Marka Hladkého a Lenky Plaché, Zaslíbení, v režii Zdenka Plachého. Inscenace je baladou o lásce a smrti krasobruslařské legendy Hany Maškové a textaře Jiřího Štaidla. Autor: Lenka Plachá, Marek Hladký Dramaturg: Marek Hladký Režie: Zdenek Plachý Asistent režie: Oldřiška Bartíková Pohybová spolupráce: Silvia Beláková Scéna: Daniel Dvořák Kostýmy: Michaela Ľuptáková 12. února vystoupí na brněnských prknech, po řadě let, Divadlo na Vinohradech, které představí jednu ze svých stěžejních inscenací Zkouška orchestru, kterou v roce 1978 natočil významný italský režisér Federico Fellini. Do divadelní podoby adaptoval snímek Martin Stropnický, umělecký šéf souboru. Zkouška jednoho orchestru v prostoru bývalé kaple je jakousi fiktivní televizní reportáží, která postupně skrze vzpouru hudebníků proti příliš autoritativnímu dirigentovi vygraduje do filosofické úvahy o povaze lidského společenství a smyslu umění jako takového. Fellini v duchu své „nadreálné“ poetiky zpodobuje nejen demoralizovanou skupinu hudebníků, kteří i přes zdůrazňovanou lásku ke svým nástrojům zůstávají rutinními hráči a které vzájemná rivalita a nenávist k dirigentovi dovede až k anarchii, ale zkoumá i hranice osobní svobody, demokracie a diktatury, ohrožení hudby a kultury vůbec i naši elementární schopnost se navzájem poslouchat a domluvit se. Divadelní adaptace: Martin Stropnický Režie: Martin Stropnický Dramaturgie: Martin Velíšek Scéna: Martin Chocholoušek Kostýmy: Lucie Loosová Hudba: Petr Malásek Odborný poradce: Mario Klemens Pohybová spolupráce: Irina Andreeva V neděli 13. února představí Národní divadlo moravskoslezské inscenaci Konec masopustu, napsanou v roce 1963 Josefem Topolem. Josef Topol na pozadí osudů členů jednoho rodu vykresluje dopady kolektivizace venkova na osudy lidí i charakter přírody. Hra byla kritikou označena za jedno z nejlepších básnických dramat dvacátého století; střídají se v něm reálné obrazy života soudobé vesnice se světem divadelní fantazie v podobě masopustního reje, tradičního lidového obřadu, v jehož rámci se přechodně obracejí zajeté stereotypy. Topol konfrontuje mýtus s realitou, vesnici idylickou a idealizovanou s vesnicí skutečnou, plnou dřímajících i otevřených konfliktů, předsudků, temných vášní i pudů.Režie: Janusz Klimsza Scéna: David Bazika Kostýmy: Eliška Zapletalová Choreografie: Jana Ryšlavá Dramaturgie: Marek Pivovar Hudba: Zbyhněv Siwek Inspicient: Věra Kryšková Přehlídku Trialog 2011 zakončí 20. února inscenace Zkrocení zlé ženy Slovenského národního divadla. Fraškovitý příběh o drsném krotiteli a jeho zkrocené oběti se odehrává nejen před diváky, ale zároveň jej hrají v rámci „hry ve hře“ komedianti pro primitivního kotláře, který se zpil do němoty, a v tomto stavu ho jistý šlechtic ze žertu dopravil do svého zámku. Tam ho dal umýt a převléct do panských šatů, a když vystřízlivěl, namluvili mu, že je pánem, kterému pro pobavení zahrají kočovní herci komický kus. A tak mu tedy herci zahrají i zazpívají komedii podle jeho gusta: jako hrubou frašku, kde vládnou mravy, které imponují primitivovi. Režisér Peter Mikulík – posunul poetiku svojej inscenácie od renesancie skor k francúzskemu rokoku. Vytvoril inscenáciu uhladenú, solídnu i vkusnú, slovom peknú. Mikulíkovo vedenie inscenácie stavia na úhľadnosti, na elegancii hereckej i výtvarnej. Zaznamenať treba však, že Tomáš Maštalír v roli Petruccia predstavil inú dimenziu svojho herectva, než akú sme u neho doteraz vídali. Do príslovečnej elegancie tejto inscenácie vložil aj energickosť, aj úlisnosť, aj kalkul hazardného hráča.“ Vladimír Štefko – teatrolog a divadelní historik Překlad: Ľubomír Feldek Režie: Peter Mikulík a. h. Dramaturgie: Martin Porubjak Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková Hudba: Peter Mankovecký