Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
TRIALOG 2011 – Divábáze
Zpět na výpis článků

TRIALOG 2011

Mahenova činohra Národního divadla Brno pořádá další ročník přehlídky činoherních velkých scén s názvem Trialog. Od 6. do 20. února 2011 se uskuteční v divadle čtyři představení z domácí scény Národního divadla Brno, ze Slovenského národního divadla, z Národního divadla moravskoslezského a letos po dlouhé době z Divadla na Vinohradech. Přehlídku zahájí 6. února světová premiéra hry Marka Hladkého a Lenky Plaché, Zaslíbení, v režii Zdenka Plachého. Inscenace je baladou o lásce a smrti krasobruslařské legendy Hany Maškové a textaře Jiřího Štaidla. Autor: Lenka Plachá, Marek Hladký Dramaturg: Marek Hladký Režie: Zdenek Plachý Asistent režie: Oldřiška Bartíková Pohybová spolupráce: Silvia Beláková Scéna: Daniel Dvořák Kostýmy: Michaela Ľuptáková 12. února vystoupí na brněnských prknech, po řadě let, Divadlo na Vinohradech, které představí jednu ze svých stěžejních inscenací Zkouška orchestru, kterou v roce 1978 natočil významný italský režisér Federico Fellini. Do divadelní podoby adaptoval snímek Martin Stropnický, umělecký šéf souboru. Zkouška jednoho orchestru v prostoru bývalé kaple je jakousi fiktivní televizní reportáží, která postupně skrze vzpouru hudebníků proti příliš autoritativnímu dirigentovi vygraduje do filosofické úvahy o povaze lidského společenství a smyslu umění jako takového. Fellini v duchu své „nadreálné“ poetiky zpodobuje nejen demoralizovanou skupinu hudebníků, kteří i přes zdůrazňovanou lásku ke svým nástrojům zůstávají rutinními hráči a které vzájemná rivalita a nenávist k dirigentovi dovede až k anarchii, ale zkoumá i hranice osobní svobody, demokracie a diktatury, ohrožení hudby a kultury vůbec i naši elementární schopnost se navzájem poslouchat a domluvit se. Divadelní adaptace: Martin Stropnický Režie: Martin Stropnický Dramaturgie: Martin Velíšek Scéna: Martin Chocholoušek Kostýmy: Lucie Loosová Hudba: Petr Malásek Odborný poradce: Mario Klemens Pohybová spolupráce: Irina Andreeva V neděli 13. února představí Národní divadlo moravskoslezské inscenaci Konec masopustu, napsanou v roce 1963 Josefem Topolem. Josef Topol na pozadí osudů členů jednoho rodu vykresluje dopady kolektivizace venkova na osudy lidí i charakter přírody. Hra byla kritikou označena za jedno z nejlepších básnických dramat dvacátého století; střídají se v něm reálné obrazy života soudobé vesnice se světem divadelní fantazie v podobě masopustního reje, tradičního lidového obřadu, v jehož rámci se přechodně obracejí zajeté stereotypy. Topol konfrontuje mýtus s realitou, vesnici idylickou a idealizovanou s vesnicí skutečnou, plnou dřímajících i otevřených konfliktů, předsudků, temných vášní i pudů.Režie: Janusz Klimsza Scéna: David Bazika Kostýmy: Eliška Zapletalová Choreografie: Jana Ryšlavá Dramaturgie: Marek Pivovar Hudba: Zbyhněv Siwek Inspicient: Věra Kryšková Přehlídku Trialog 2011 zakončí 20. února inscenace Zkrocení zlé ženy Slovenského národního divadla. Fraškovitý příběh o drsném krotiteli a jeho zkrocené oběti se odehrává nejen před diváky, ale zároveň jej hrají v rámci „hry ve hře“ komedianti pro primitivního kotláře, který se zpil do němoty, a v tomto stavu ho jistý šlechtic ze žertu dopravil do svého zámku. Tam ho dal umýt a převléct do panských šatů, a když vystřízlivěl, namluvili mu, že je pánem, kterému pro pobavení zahrají kočovní herci komický kus. A tak mu tedy herci zahrají i zazpívají komedii podle jeho gusta: jako hrubou frašku, kde vládnou mravy, které imponují primitivovi. Režisér Peter Mikulík – posunul poetiku svojej inscenácie od renesancie skor k francúzskemu rokoku. Vytvoril inscenáciu uhladenú, solídnu i vkusnú, slovom peknú. Mikulíkovo vedenie inscenácie stavia na úhľadnosti, na elegancii hereckej i výtvarnej. Zaznamenať treba však, že Tomáš Maštalír v roli Petruccia predstavil inú dimenziu svojho herectva, než akú sme u neho doteraz vídali. Do príslovečnej elegancie tejto inscenácie vložil aj energickosť, aj úlisnosť, aj kalkul hazardného hráča.“ Vladimír Štefko – teatrolog a divadelní historik Překlad: Ľubomír Feldek Režie: Peter Mikulík a. h. Dramaturgie: Martin Porubjak Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková Hudba: Peter Mankovecký