Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Třetí den OST-RA-VAR-u – Divábáze
Zpět na výpis článků

Třetí den OST-RA-VAR-u

Pátek za námi, a že to byl opravdu dlouhý den! Program tentokrát určil o jednu inscenaci méně než ve čtvrtek, tedy čtyři, ale i to bylo s prvním rozborovým seminářem mnoho. Ráno jsme naposledy zavítali do Arény na představení Ruská zavařenina. Po obědě následoval první rozborový seminář v COOLTOURu, odkud jsme běželi rovnou do Divadla Petra Bezruče na drama plné fantazie, Pěnu dní. První večerní představení Tristan a Isolda se potom konalo v Divadle Jiřího Myrona a den jsme zakončili návratem do Bezručů a tragikomedií Můj romantický příběh.

 

Příliš trpká zavařenina: „Barák nám padá na hlavu, a všem je to fuk“


Obraz hroutícího se světa, rozkládající se rodiny a rozpadajících se osobností. Předposlední ostravarský den zahájila Ruská zavařenina v režii Ivana Rajmonta. Hru, která navazuje na Čechovův Višňový sad, napsala dramatička Ludmila Ulická. Pojednává o životě současné ruské rodiny žijící nedaleko Moskvy v domě, kde nic nefunguje. Scéna Martina Černého evokovala slavnou minulost rodiny: bohatá knihovna, křišťálový lustr, mezonetový byt, ale zároveň všechno jeví známky nefunkčnosti, opotřebovanosti a rozpadání se. Kostýmy, jenž vytvořila Marta Rozskopfová, potom dotvářely charaktery jednotlivých postav. Režisér opět využil potenciál souboru Komorní scény Aréna a vystavěl celou inscenaci na skvělých hereckých výkonech. Na jevišti se pohybovalo deset postav, ale nikoho nelze vyzdvihnout, všichni se výborně doplňovali.

 

Poprvé v COOLOTURu


Po poledni jsme všichni usedli kolem kulatých stolů a začal první rozborový seminář. Za necelé dvě hodiny se stihly rozebrat pouze tři tituly z prvního dne OST-RA-VARu: úvodní představení Sen noci svatojánské v režii Petere Gábora, u kterého se většina mluvčích shodla, že viděli mnoho efektů, ale postrádali výklad. Potom se nešetřilo chválou nad představením Hráči z dílny Komorní scény Aréna a nakonec se spustila tvrdá kritika další Gáborovy inscenace Pozvání na zámek.

 

Bezručova Pěna Jediná a pravá je víra v mládí, lásku a Duka Ellingtona!“ (Colin)

 

Prvním představením, které nám v rámci letošního OST-RA-VARu uvedli v Divadle Petra Bezruče, bylo dramatické zpracování mého oblíbeného románu Borise Viana Pěna dní. Režisérka Anna Petrželková splnila moje vysoká očekávání a především během druhé půle mi běhal mráz po zádech. Podařilo se jí vystihnout Vianův snový svět: něžný, krutý, křehký, barevný, plný fantazie a květin, krásy, lásky a ne-logiky. Tomu také přispěla několika úrovňová scéna Lucie Labajové, v které byla hlavním funkčním prvkem vana, do níž mohl divák nahlédnout z mnoha úhlů. Čistým hereckým výkonem zde zaujali především hlavní protagonisté. V roli naivní, láskyplné a později umírající Chloé excelovala Tereza Vilišová a postavu jejího rozmarného jazzového přítele ztvárnil stejně skvěle Ondřej Brett. Nakonec je potřeba zmínit hudbu, která dokreslila mrazivou magičnost celého představení.

 

Tragický příběh lásky „Drž mě v obětí, a pevně, aby pukla naše srdce a duše odešly.“

 

Dnes jsme se také znovu vrátili do Divadla Jiřího Myrona, kde se nám svou druhou inscenací v rámci přehlídky, Tristan a Isolda, představil režisér Janusz Klimsza. Inscenace měla několik zajímavých prvků. Prvním byla velká dřevěná konstrukce v úvodní půli, která byla dílem Davida Bazika, a druhým hudba vybraná přímo režisérem. Efektně se využívala, stejně jako v pondělím Snu noci svatojánské, točna. Během představení ovšem nastala určitá diskomunikace mezi hercem a divákem a často i tragické repliky vyznívaly poněkud směšně. Asi proto většina publika odcházela z divadla se zvláštními smíšenými pocity.

 

Když je vám přes 30 a nevíte co s tím! „Když je člověk mladej, všechno je tak zasraně snadný“ (Amy)

 

Pátek jsme zakončili opět veseleji u Bezručů a to konkrétně tragikomedií Můj romantický příběh. Autorem aktuální hry, která řeší problémy dnešních třicátníků, je současný skotský dramatik D. C. Jackson. Děj sleduje vznik a vývoj, tak trochu nechtěného vztahu mezi Amy a Tomem. Má spád, slovní humor, zvláštní konec a ukazuje relativnost našich vzpomínek. Rozdíl mezi tím, jak vidíme události my a jak se vnímají jiní. Prvky, jež diváka bavily nejvíce, byly bezpochyby přiznané komentáře k publiku. Tragika celého příběhu je umocněna rozpačitým koncem, který v divákovi zanechá velký otazník. Jde o happyend nebo hořký konec? Režie se ujal Daniel Špinar. Obdivuhodný herecký výkon zde opět předvedli představitelé hlavního páru Tereza Vilišová a Ondřej Brett, které výborně doplňovala zbylá trojice – Sylvie Krupanská, Albert Čuba a Markéta Haroková.

 

Tři čtvrtiny festivalu více vydařené než nevydařené jsou za námi, a tak nezbývá, než se těšit na sobotní závěrečnou podívanou.

 

Foto: Ruská zavařenina – zdroj: http://www.divadloarena.cz

Pěna dní, Můj romantický příběh: Tomáš Ruta