Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Spoiler, který nevysvětluje – Divábáze
Zpět na výpis článků

Spoiler, který nevysvětluje

V rámci 21. ročníku Divadelní Flory se po dvou letech před olomoucké publikum vrátilo trio norských choreografek. Ingeleiv Berstad, Kristin Helgebostad a Ida Widgel představily novou uměleckou produkci Spoiler, jež je spojením pohybového, tanečního a experimentálního divadla. Jen těžko by bylo v podání těchto tanečnic možné očekávat tradiční začátek, střed a konec inscenace.

Spoiler je sledem nahodilých obrazů, které se snaží atakovat divákovy smysly skrze nepravidelné pohyby a rušivé pazvuky či výkřiky. Zvuk podle Per Platou je nejdominantnějším prvkem po celé představení. Hudba, která má pravidelný rytmus, je v zápětí vystřídána řinčivými pazvuky, praskáním nafukovacích balónků, hlučností kompresoru nebo hlasovými vpády účinkujících.

Pohyb, který ilustruje zvuk, je zpočátku téměř nepostřehnutelný, postupně se však zintenzivňuje, přičemž ke konci představení přechází v rozmáchlé gesto plné nespoutanosti a zběsilé pobíhání po celém prostoru jeviště.

Scénografie Thale Kvam Olsen, sestávající z černých divadelních závěsů v kombinaci se světlem Elisabeth Nilsson, které dominuje červená, oranžová a žlutá, připomíná peklo ‒ temné místo s ďábelskými živočišnými bytostmi. V jiném případě se světlo podílí na vnímání pohybu okem diváka. Výraznou scénou je fragmentarizace pohybu, kdy světlo problikává v rychlých intervalech a z pohybu choreografek jsou viděna pouze jednotlivá fotografická okénka.

Pojetí scénografie, pohybu a zvuku je odkazem k lidské temné povaze, kterou je možno zkoumat a jejíž podstata vyplývá z nekonečnosti. Inscenace neurčuje čas ani místo, zkrátka nijak nekonkretizuje. Čas je vnímán v abstraktním slova smyslu a je simulován pouze rychlostí pohybu, který je nepravidelný a neopodstatněný.

Inscenace je všemi svými složkami velmi nesourodá a chvílemi jsou scény příliš zdlouhavé, nepřinášejí žádný emoční ani jiný požitek. Divákova snaha vyzískat nějakého významu inscenace je potom zbytečným plýtváním sil.


Berstad/Helgebostad/Widgel Spoiler. Choreografie: Ingeleiv Berstad, Kristin Helgebostad, Ida Widgel . Světla: Elisabeth Nilsson. Zvuk: Per Platou. Scénografie a kostýmy: Thale Kvam Olsen. Dramaturgie: Melanie Fieldseth. Produkce: Gulli Sekse.

Premiéra v Black Box Teater v únoru 2017. Recenze psána dne 18. 5. 2017 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: archiv Divadelní Flory