Zpět na výpis článků

Spoiler jako setkání?

Inscenace Spoiler je produkcí norských choreografek a tanečnic Ingeleiv Bestad, Kristin Helgebostad a Idy Wigde. Toto umělecké trio nenavštívilo Olomouc poprvé. V rámci Divadelní Flory je performance součástí projektu Re:Nordspirace.

Spoiler může být zvukem. Něčím, co ho ruší. Nebo naopak hlukem. Ale roviny, které jsou prozkoumávány, jsou někde na hranici ticha a zvuku. Moment, který je vždy rozhodujícím pro zrod. Protože ty nejniternější obrazy jakéhokoliv rázu se rodí vždy v momentě ticha. O samotě. Stejně se začíná rozvíjet hravým, částečně improvizovaným způsobem celý obraz. Aktérky postupně prozkoumávají jednotlivé sféry a impulzy, které postupnými pohyby rozkrývají vrstvu po vrstvě. Protože se ale vždy jedná o energie a veškeré vibrace jsou v nekonečném proudění, jsou pohyby postaveny na částečné improvizaci. V tomto kontextu pohyb nemůže být nikdy pevně ukotven. Nelze nalézt pevný bod.

Spoiler je místem stínu. Prostor laděný do symbolického lesa je znamením překročení známých hranic. A tomu, co z nich vychází, se nedá uniknout. Ani předběhnout či zastavit. Veškerá tyto zákoutí mysli, které spolu s třemi představitelkami nashromáždíme, musí ven.

Spoiler je snad poselstvím o tom, že věci, které zasouváme někde hluboko, začnou hnít a žádat si svou cestu ven. Ztratit bezpečný svět uvnitř sebe sama může vést k zatracení či šílenství, jak bylo na jevišti naznačováno, byť s odlehčenými místy a lehkou nadsázkou (např. moment, než jedna z účinkujících začne manipulovat s nafukovacími balónky).

Performance pracuje s faktem, že za hranicí našeho běžného vědomého vnímání se mohou ukrývat velmi intenzivní temná místa. Projít jejich stínem nemusí být vždy příjemné. Pokud to ale neuděláme, budeme pohlcováni s naší jednající „druhou stranou“ znovu a znovu. Důležitost prožitku se setkáním i s naší „nevědomou“ částí může být tedy něco, co Spoiler přináší.


Berstad/Helgebostad/Widgel – Spoiler. Choreografie: Ingeleiv Berstad, Kristin Helgebostad, Ida Widgel . Světla: Elisabeth Nilsson. Zvuk: Per Platou. Scénografie a kostýmy: Thale Kvam Olsen. Dramaturgie: Melanie Fieldseth. Produkce: Gulli Sekse.

Premiéra v Black Box Teater v únoru 2017. Recenze psána v rámci festivalu Divadelní Flora ze dne 18. 5. 2017.

FOTO: Facebook Divadelní Flory