Zpět na výpis článků

Smích i pláč jsou v show businessu pouhým kapitálem

Činohra Národního divadla moravskoslezského přichází v předposlední premiéře této sezóny s dramaturgickým objevem. Je jím komedie z blízké budoucnosti Něco v ní je s premiérou k 26. květnu v Divadle Antonína Dvořáka, u nás stále zanedbávaného, ale v současné Anglii po Shakespearovi nejproduktivnějšího dramatika Alana Ayckbourna. Tento úspěšný britský autor, jehož hry byly přeloženy do třiceti pěti jazyků a jsou povinnou učební látkou na britských školách, napsal v roce 1999 futuristickou komedii o zábavním průmyslu a umělé inteligenci.

V České republice je přeloženo a uváděno několik Ayckbournových titulů, například Můj dům, můj hrad, Hrdina okamžiku a další. Dramaturgyně Klára Špičková dodává o tom, čím ji oslovila právě hra Něco v ní je v překladu Petra Michálka více. „Ayckbourn nenapsal jen komediální love story z blízké budoucnosti, ve své hře zároveň pokládá znepokojující otázky. Lidské emoce jsou v televizním průmyslu zbožím, s nímž se nakládá čistě ekonomicky. Smích i pláč tu slouží jako kapitál k nekonečné seriálové výrobě, přičemž stěžejním měřítkem a hodnotovým ukazatelem je pouze míra sledovanosti. Kromě toho mám také ráda vizionářská díla Karla Čapka a po RUR se diváci mohou setkat s další moderní verzí naší budoucnosti, která už klepe na dveře…“

V inscenaci Něco v ní je se ocitáme v budoucnosti, v prostředí televizního studia při výrobě komerčních seriálů. Mladý scenárista Adam (Ondřej Brett / Dalibor Dufek) přichází za svým velkým vzorem, kdysi slavným – nyní chátrajícím – režisérem Chandlerem Tatem (Jan Fišar), aby spolu navrátili komedii humor. Ve studiu objeví talentovanou herečku, jenže v blízké budoucnosti živé herce nahrazují emočně naprogramovaní androidi. Přestože se Adam zpočátku chová k Jacii alias JCF 31333 (Andrea Mohylová) jako ke svému „mobilu“, neubrání se propukajícímu citu. Když se do situace vloží žárlivá ředitelka televize, která chce nechat Jacii rozebrat, nezbývá než utéct, čímž pronásledovaní milenci „nového věku“ strhnou celý řetěz bizarních událostí.

 

Hudba: Ondřej Švandrlík

Režie: Filip Nuckolls

Scéna: Pavel Kodeda

Kostýmy: Daniela Klimešová

Dramaturgie: Klára Špičková

Překlad: Petr Michálek