Zpět na výpis článků

Setkání/Stretnutie: Střetli jsme se ve Zlíně

Dne 14. 5. byl ve Zlíně zahájen 23. ročník divadelního festivalu Setkání/StretnutieKrátce před večerním programem proběhl na schodech Městského divadla Zlín koncert Hedy Pěňové. Slavnostního zahájení se zúčastnil i hejtman zlínského kraje Jiří Čunek a pronesl krátký proslov. Během tohoto aktu se již třetím rokem předávala Cena Martina Porubjaka za přínos česko-slovenským vztahům v oblasti divadla, letos se dostalo ocenění herečce Emílii Vášáryové, která ve své děkovné řeči vzpomněla i na Martina Porubjaka, se kterým byla v blízkém kontaktu, publikum herečku ocenilo potleskem ve stoje. Moderátor využil tohoto okamžiku a když potlesk utichl, pozval na pódium herce Městského divadla Zlín, kteří společně s obecenstvem zazpívali česko-slovenskou hymnu. Poté už mohlo začít první představení tohoto festivalu.

Radim Vizváry: Sólo

Jednalo se o pantomimické vystoupení Radima Vizváryho, který je současně letošním patronem festivalu. Inscenace Sólo získala i Cenu Thálie v kategorii Balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr a nutno poznamenat, že zcela oprávněně. Tato inscenace je průřezem tvorbou Radima Vizváryho i pantomimou obecně, sleduje posun od pantomimy, jak si ji představí asi každý ‒ mima oblečeného v bílém hábitu, až k moderní pohybové performanci.

Předěly mezi výstupy tvoří herecká šatna, kde pozorujeme mima, jak se připravuje na roli. Převléká se, maluje se nebo svačí. Na scéně není nic, co by později nevyužil. Známe taktéž názvy některých výstupů, které jsou buď napsány na malých tabulích křídou, či v případě výstupu Toreadora na muletě. Jednotlivé výstupy se od sebe liší hudebně, žánry se pohybují od francouzských chansonů až po moderní pop nebo techno hudbu, některé etudy se naopak odehrávají v naprostém tichu. Dále jsou odlišeny světelně a tematicky, střídají se komické výstupy, například „Hérečka“ nebo „narozeniny adolescenta“, s objevujícími se částmi pohybově a emotivně vypjatými, například „Pavouk“. Inscenace obsahuje jak klasické pantomimické gagy, scházení schodů, představování více postav nebo klasický klaunský trik „host u věšáku“, tak i techničtěji a pohybově náročné výstupy. Je ale na škodu, že u lyričtěji laděných výstupů je obtížné rozklíčovat jejich příběh.

Mim dokonale ovládá své tělo a pohyby, doslova vidíte, jak se každý jeho sval pohybuje. Tato inscenace je nepochybně i pro obecenstvo, které pantomimě příliš neholduje, ale po této inscenaci ji bude milovat.


  • MIME PRAGUE ‒ Sólo
  • Koncept, režie a hraje: Radim Vizváry
  • Výprava: Hugo Čačko
  • Light design: Karlos Šímek, Hugo Hejzlar
  • Produkce, PR, boxing: Ilona Hájková

Premiéra 17. dubna 2016, reflexe psána z představení 14. května 2018 v rámci 23. ročníku česko-slovenského divadelního festivalu Setkání/Stretnutie.

FOTO:  Facebook Mime Prague, Facebook Městského divadla Zlín

Poslední články autora

No ale na internetu jsem četla…  

V předvečer Noci divadel Nezapomeňme

A kde byli bohové?