Zpět na výpis článků

Rebecca ožila v Ostravě

Ve čtvrtek 9. a v sobotu 11. března proběhly v Národním divadle moravskoslezském premiéry dlouho očekávaného muzikálového hitu sezóny, Rebecca. Muzikál pochází z pera již legendární autorské dvojice Spojených scén vídeňských (Vereinigte Bühnen Wien), skladatele Sylvestera Levaye a libretisty Micheala Kunzeho. Že se jednalo o obrovský úspěch, svědčila i jedenáctiminutová standing ovation, během které sám Sylvester Levay na jevišti prohlásil: „Čekal jsem, že se stanu v Ostravě svědkem skvělého představení. Toto ale bylo mnohem více než jen to; viděl jsem dnes mezinárodní úspěch!

Mysteriózní, až detektivní příběh Rebeccy je divákům známý ze své knižní předlohy britské autorky Daphne du Maurier (v češtině známa jako Mrtvá a Živá), či z legendárního filmu Alfreda Hitchcocka. Vypravěčkou celého děje je mladá, bezejmenná dívka, jejíž jednotvárný život rychle mění láska k tajemnému vdovci, Maximu de Winterovi. Po svatbě a příjezdu na luxusní sídlo Manderley se dívka setkává s nekompromisní paní Danversovou, která se stále nesmířila s tragickou smrtí Rebeccy de Winterové, a nová “paní domuˮ jí do oka vůbec nepadla. Osud hrdinky se začíná zamotávat…

Že se jedná o skvělý námět na tzv. drama-muzikál svědčí jeho úspěch daleko překračující hranice Rakouska. Pro ostravskou a zároveň českou premiéru jej velice zdařile přebásnil Michael Prostějovský a hudebně nastudoval Marek Prášil. V Ostravě již dobře známá režisérka Gabriela Petráková, společně s asistenty režie Jurajem Čiernikem a Josefem Novákem-Wajdou, postavila do popředí působivé dramatické scény, ve kterých se projevovaly charaktery jednotlivých postav. Bohužel ale některé momenty působily stojatě, rozvláčně a zbytečně dlouze (což ale nelze úplně klást za vinu režii, jedná se spíše o problém samotného originálu). Vyvrcholení celého představení, a zároveň nejpůsobivější scénou, je závěrečný požár sídla, kdy na jevišti skutečně hoří obrovské schodiště. Scénografie Ondřeje Zichy se krásně prolíná s dějem, lze k ní počítat i četné filmové dotáčky promítané na průsvitné plátno v popředí jeviště.

V hlavní roli vypravěčky příběhu (zde pojmenované jednoduše „Já“) pěvecky exceluje ostravská stálice Martina Šnytová. Ačkoliv je zpěv Šnytové bezchybný, po herecké stránce ale jisté mezery jsou, především v emočně vypjatých situacích. Po jejím boku se objevil Tomáš Novotný, jehož Maxim byl cynický, zároveň ovšem zranitelný a pěvecky velmi jistý. Nejsilnější výkon ovšem podala slovenská diva, Katarína Hasprová v roli nejpropracovanější postavy, paní Danversové. Chladná, děsivá a navenek bezcitná žena, jejíž jedinou slabostí je ale hluboká láska k zesnulé Rebecce vyžaduje obrovský herecký rejstřík. Hasprová vsadila na minimalismus, místy doslova hraje pouze očima a její pohled mrazí v zádech. Její jedinečný pěvecký projev je plný emocí, z osobitého podání ústřední písně Rebecca přímo prýští zoufalství zlomené ženy a nenechá tak nikoho chladným.

Za zmínku také stojí komická postava paní Van Hopperové v podání hostující Lenky Bartolšicové, či prohnilý Rebeččin bratranec Jack Favell, jehož s dokonalostí mu podobnou ztvárnil Tomáš Savka. Sbor má v tomto muzikálu spíše pouze funkci řeckého chóru, tedy komentátorů děje, přesto je ale výrazný díky originální choreografii Ladislava Cmoreje.

Na závěr lze pouze dodat, že Ostrava má na kontě další muzikálový triumf, plný strhujících výkonů, náročných efektů, a hlavně silných emocí.


Národní divadlo moravskoslezské – Divadlo Jiřího Myrona – Rebecca. Libreto a texty písní: Michael Kunze. Hudba a orchestrace: Sylvester Levay. Český text: Michael Prostějovský. Režie: Gabriela Petráková. Dramaturgie: Pavel Bár. Hudební nastudování: Marek Prášil. Hudební supervize: Koen Schoots. Choreografie: Ladislav Cmorej. Scéna: Ondřej Zicha. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková.

Premiéra: 9. a 11. března 2017, psáno z první premiéry 9. března 2017.

FOTO: Martin Popelář, Jan Hrubeš

Poslední články autora

Ohlédnutí za OST-RA-VARem 2017

Ostrava zažila extázi tance

Dream Factory je u konce