Sedmnáctý ročník festivalu Divadelní flora začal! Milovníci umění se 9. května sešli v prostorách současného působení souboru Divadla na cucky na ulici Wurmova 7, aby oslavili začátek jednoho z největších tuzemských festivalů.
Festival odstartovala olomoucká premiéra filmu Jana Hřebejka Odpad, město smrt. Film byl inspirován stejnojmennou inscenací dlouholetého intendanta Divadla Komedie Dušana D. Pařízka (oceněna v anketě Divadelních novin za nejlepší tuzemský divadelní titul loňského roku). Touto projekcí byla zahájena jedna z dramaturgických linií festivalu – kompaktní filmový blog věnovaný loňskému loučení s Divadlem Komedie. V průběhu deseti dnů se prostřednictvím dvanácti televizních záznamů připomenou návštěvníkům festivalu nejlepší inscenace Pražského komorního divadla. V rámci bloku bude také uveden dokumentární film Radima Špačka Divadlo Komedie 2002-2012.
Oficiální zahájení proběhlo následující den v Moravském divadle Olomouc. Diváci mohli zhlédnout představení Višňový sad Antona Pavloviče Čechova domácího činoherního souboru v režii Michaela Taranta. Inscenace s výrazným režisérským rukopisem – přeplněná scéna, důraz na velkolepost – měla premiéru před necelými pěti dny. „Inscenujeme Čechova v jednadvacátém století a snažíme se ho číst dnešníma očima. V současné střední Evropě chybí úcta k předkům, k tradicím. Historické stavby nahrazují moderní obchodní střediska bez zeleně a stromů stejně tak, jako ve hře nakonec padne krásný sad kvůli podnikatelskému záměru,“ dodal k inscenaci Tarant.
Po nesmělém startu se třetí festivalový den rozběhl na „plné obrátky“. Program byl nabyt a festivalový divák si tak mohl užívat atmosféry již od brzkých ranních hodin. Od desíti byl zpřístupněn Vintage Market. V dopoledních hodinách se nejenom rodiče s dětmi mohli zúčastnit workshopu žonglování s Cirkusem LeVitare, či navštívit představení Divadelní stan Áčko s Bé programem a Céčkovými herci (Divadlo Bufet) nebo Othello is Black (Divadlo koňa a motora). Sobotní odpoledne patřilo divadelnímu souboru Geisslers Hofcomoedienten z Kuksu. Ti přivezli inscenovanou výstavu Ambrosia sestávající se z devíti oživlých hereckých exponátů, které pojednávají o životě svatého Ambrože a pokání císaře Theodosia. Site specific „inscenace“ probíhala v kostele Panny Marie Sněžné. Divák v rámci „představení“ procházel kostelem a sám si za pomoci drobných úkolů oživoval jednotlivé exponáty (herce), kteří různými způsoby vypravovali starodávný příběh. Díky jedinečnému prostředí kostela mohli návštěvníci prožít nezapomenutelný emocionálně-mystický zážitek. Druhým představením Geisslers Hofcomoedienten byla Gozziho Láska ke třem pomerančům, která zaujala především nápaditou prací s hudbou a kulisami. Scéna byla vytvářena pouze z papundeklových krabic, které byly v průběhu představení různě přestavovány herci. Vrcholem dne pak bylo uvedení světové premiéry inscenace YOUWILLDIEANDYOU2 renomované švédské choreografky a tanečnice Charlotty Öfverholm.
Foto: Jiří Doležal, Lukáš Horký