Zpět na výpis článků
Petra Lorencová (HELENA, ZAMILOVANÁ DO DEMETRIA), Aleš Bílík (LYSANDR)

První den OST-RA-VARu

Včera diváci poprvé zasedli do hledišť ostravských divadel v rámci sedmnáctého ročníku Festivalu ostravských činoherních divadel OST-RA-VAR. Pro mě osobně to bylo poprvé v několika směrech: první den přehlídky, poprvé na OST-RA-VARu, poprvé na festivalu profesionálního divadla vůbec. Zkrátka mnoho nového na jeden jediný den.

Středa se nesla v duchu divadla na divadle. Tento prvek se objevil hned ve třech inscenacích. V zahajovací kusu Sen noci svatojánské hrála nepříliš povedené divadlo pro svého pána skupinka athénských řemeslníků. V poledním představení Hráčů upletla partička falešných hráčů karet lest na svého kolegu – podvodníka. A konečně i ve večerním představení Pozvání na zámek, před nímž se uskutečnilo oficiální zahájení přehlídky, jsme byli svědky herců, kteří hrají, že hrají, když neuvěřitelně bohatý a znuděný Horác vymyslí léčku na svoje dvojče Frederika a vlastně všechny, kteří přijali pozvání na zámek. Na závěr pořadatelé zařadili inscenaci trochu z jiného soudku. Kabaret s groteskní zápletkou, tak by se dal nazvat Dezertér z Volšan, který kolem desáté hodiny probrala i ty nejznavenější účastníky festivalu a úspěšně je bavila až do půlnoci.


Snová scénografie

„Tři už máme, jedna schází, pořád mi to nevychází.“ (Puk)

 

Úvodem do Ost-ra-varu nám byla komedie Williama Shakespeara Sen noci svatojánské v Divadle Jiřího Myrona. Na začátek bylo potřeba navodit tu správnou atmosféru. To se souboru NDM podařilo především díky působivé scénografii a nápaditým kostýmům Kataríny Holkové. Přispěla k tomu také dráždivá hudba Vladimíra Franze, která skvěle podkreslovala mysterično příběhu a její rockový nádech dokonale podtrhoval extravagantnost kostýmů a postav. Světélkující scénu s velkou kruhovou pavučinou, trampolínou, studánkou a mnoha dalšími funkčními prvky efektně využili herci do posledního místečka. Povedlo se navodit mysterickou pohádkovou atmosféru, která šla často do kontrastu s jednáním herců. Režie se zhostil šéf činohry NDM Peter Gábor. V hlavních rolích dvou mileneckých párů, s jejichž láskou si nedopatřením pohraje jeden z poskoků krále víl, se představili vynikající Aleš Bílík, Veronika Lazorčáková, Ivan Dejmal a Petra Lorencová. První od začátku zamilovanou dvojici tvoří vášnivý Lysandr (A. Bilík) s naivní Hermií (V. Lazorčáková) a druhým párem se díky kouzelné květině stal odmítavý Demetrius (I. Dejmal) a pesimistická Helena (P. Lorencová).

 

 

Hráči nehráči

„Lidi tomu říkají podvod a ještě všelijak, ale vždyť je to bystrost, pronikavost a všestranně rozvinutý talent.“ (Icharev)


Po inscenaci plné efektů jsme se přesunuly do Komorní scény aréna. Zde si na nás připravili inscenaci Hráči od Nikolaje Vasiljeviče Gogola, která byla pro změnu postavena na excelentních hereckých výkonech všech protagonistů i antagonistů. „Podvodníka“, který byl podveden, ztvárnil Albert Čuba a v rolích předních představitelů partičky, jež ho převezla, mu skvěle sekundovali Marek Cisovský, Josef Kaluža a René Šmotek. Výkony herců byly zvýrazněny skvělým světelným designem a dramatické scény dokreslovala moderní hudba. Režie se ujal umělecký šéf Arény, Ivan Krejčí. Scénu představující ruský zájezdní hostinec vytvořil Milan David a kostýmy jako z dob dávno minulých navrhla Marta Roszkopfová.

Veronika Lazorčáková (ISABELA (TANEČNICE Z OPERY)), Ivan Dejmal (PATRIK BOMBALLES), Andrea Mohylová (DIANA MESSERSCHMANNOVÁ), Miroslav Rataj (JOSUÉ), Renáta Klemensová (LADY DOROTEA INDIA), František Večeřa (MESSERSCHMANN (OTEC DIANY))

 

Pozvání na zámek

„Dokud neumřeme, slečno, je všechno jenom hra.“ (Horác)

Z malé scény zpět na velkou. Prvním večerním představením byl další režijní počin Petera Gábora Pozvání na zámek. Hru napsal francouzský dramatik Jean Anouilh a popisuje v ní život francouzské smetánky. Zápletka je založena na dvojroli Horác/Frederik, v níž se nám již podruhé tento den představil Aleš Bílík. Dvojčata, jež jsou si na vlas podobná vzhledem a povahově jako noc a den, dělají zmatek v hlavách ostatních postav i diváků. Opět nezklamaly extravagantní kostýmy Kataríny Holkové a scéna, jíž navrhl Michal Sýkora. Tvořila ji zrcadlová konstrukce reflektující z několika úhlů akce herců a mnoho dveří pro nástup napomáhalo k zvyšování tempa představení.

 

Dezertér z Volšan

„Není to dobrý, Mančo, není.“ (Balabis)

 

Na závěr dlouhého dne jsme se opět vrátili do sedadel Komorní scény aréna, kde jsme se znovu mohli těšit hereckým a tentokrát i pěveckým výkonům. Představení Dezertér z Volšan bych pojmenovala kabaretem, groteskou či fraškou, která probudila i zvolna dřímající diváky. Hra je dílem pardubického dramatika Emila Artura Pittermanna a ukazuje, co může způsobit zdánlivý útěk hrobníkovi z lopaty v povedené maloměšťácké rodince. Inscenaci znovu režíroval šéf divadla Ivan Krejčí a vytvořil neskutečně vtipnou podívanou. Do jednoduchého děje jsou vkládány „kulturní vložky“ v podobě kabaretních zpěvů a komické herecké etudy. O zábavu prostě nebyla nouze.

První den se bezesporu povedl, a tak nezbývá jen čekat, co zažijeme během dalších představení.

 

Použité foto:

Sen noci svatojánské, Pozvání na zámek – Radovan Šťastný.

Hráči, Dezertér z Volšan – zdroj: http://www.divadlo-arena.cz