Zpět na výpis článků

Pět let zpět: Muzikálová analýza vztahu

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské uvedlo na své scéně Divadla „12“ letos již druhý komorní muzikál. Dne 26. září 2019 proběhla premiéra muzikálu Jasona Roberta Browna Pět let zpět (The Last Five Years) v režii Janky Ryšánek Schmiedtové.

Skladatel J. S. Brown vycházel při tvoření libreta z osobních zkušeností. Muzikál je určen pouze pro dva herce představující newyorský rozvedený pár. Uvedení se inscenace dočkala v Chicagu či na off-broadwayské scéně, a přestože v roce 2014 vznikla její filmová verze, do povědomí českých diváků se dostává až nyní – ostravská realizace je českou premiérou.

Autorem zdařilého překladu libreta je dramaturg souboru operety/muzikálu Tomáš Novotný, kterého můžou diváci znát jako představitele Maxima de Wintera v Rebecce či Rambajz-tága v Kočkách. V The Last Five Years je zároveň obsazen do role spisovatele Jamieho. Alternuje jej Tomáš Savka, v roli herečky Catherine je k vidění Martina Šnytová a Klára Jelínková.

Jakkoliv by se dal děj označit za prostý, jeho nezvyklé uchopení mu přidává na kvalitě. Hrdinové se míjejí ve vzájemném porozumění i příběhu. Střídají se dva různé pohledy na zkrachovalý vztah, přičemž žena vypráví od rozvodu po seznámení a muž opačně – od seznámení po rozvod. Dějově i náladově se střetnou pouze uprostřed představení během svatebního duetu. Prostřednictvím náhledu na jejich společný život a radostná i neúspěšná období dvou neslučitelných uměleckých kariér vyvstávají na povrch stěžejní momenty, jež nakonec zapříčinily celou krizi. Kruh se uzavírá a vše končí tam, kde to začínalo – u snubního prstenu v obálce.

Na repríze ve čtvrtek 17. října 2019 se v hlavních rolích objevili Tomáš Savka a Martina Šnytová. Muzikáloví herci uvyklí na obrovská jeviště získávají příležitost prokázat své herecké zkušenosti – v prostoru „12“ jim ani nic jiného nezbývá. Tomáš Savka se role zhostil s naprostou přirozeností, jeho sympatický Jamie hýří nadšením ze života. Bezchybný pěvecký projev doplňoval bohatý výrazový rejstřík, který svého vrcholu dosáhl ve Schmuelově songu. Cathy Martiny Šnytové je citlivou dívkou hledající oporu ve svém partnerovi. Procítěné jsou její pěvecké výstupy a schopnost vyjadřovat se pouhým pohledem, silným hereckým momentem je také gradující opakování nezdařeného konkurzu. Obdivuhodné výkony a fungující chemii dotváří do detailu propracovaná pohybová choreografie Adély Laštovkové Stodolové, která je ve skvělé symbióze se scénografickým pojetím.

Scénu Lucie Labajová umístila na stanici newyorského metra, které by však mohlo být stejně jako dějová linie umístěno kdekoliv jinde. Autentičnost vztahu Jamieho a Cathy umocňují společné fotografie herců promítané na obrazovkách umístěných do obložení nástupiště. Samotní protagonisté se ve svých životech ocitají na přestupní stanici, možná také proto jsou předěly mezi jednotlivými pěveckými čísly tvořeny světelnou a zvukovou simulací projíždějící soupravy metra (sound design Petr Košař, light design Stanislav Dvořák).

Pro každou z písní je patrná inspirace jiným hudebním stylem, hudební složka zvládá interpretovat veškeré emoční prožitky postav. Jejího nastudování se ujal Marek Prášil, který na repríze Pět let zpět bravurně obstál v postavení dirigenta i klarinetisty za doprovodu klavíristky Michaely Kadlecové, violoncellistů Daniela Noska a Tomáše Svozila, kytaristy Jana Gajdici a baskytaristy Antonína Jančára. Šestičlenná kapela je přítomna po celou dobu představení. Divák se však nemusí obávat nepřehledné situace na scéně, kapele je vyhrazen výklenek v pravé části jeviště. Samotnými herci jsou pak hudebníci nenásilně začleněni do děje prostřednictvím úsměvných vsuvek, když jim jsou svěřovány role pouličních umělců či hudebního doprovodu při hereckém konkurzu.

Ostravský muzikál dokazuje, že směr dramaturgické linie orientovaný na méně známé kusy se stává šťastnou volbou. Můžeme jen doufat, že se komorní scéna „12“ v budoucnu dočká dalších muzikálových titulů.


  • NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ – DIVADLO „12“Pět let zpět (The Last Five Years)
  • Hudba, libreto a texty písní: Jason Robert Brown
  • Překlad: Tomáš Novotný
  • Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
  • Hudební nastudování: Marek Prášil
  • Pohybová spolupráce: Adéla Laštovková Stodolová
  • Scéna a kostýmy: Lucie Labajová
  • Dramaturgie: Tomáš Novotný
  • Korepetice: Michaela Kadlecová
  • Kapela: Subway New York Band
  • Účinkují: Tomáš Novotný/Tomáš Savka, Klára Jelínková/Martina Šnytová

Premiéra 26. září 2019, psáno z uvedení 17. října 2019 v Divadle „12“.

FOTO: Facebook Národního divadla moravskoslezského Martin Popelář