Zpět na výpis článků

Palm Off Fest 2021: Zub, konzum a imigranti

Ve čtvrtek 21. října byla v rámci festivalu Palm Off Fest, konajícího se pravidelně každý podzim v Divadle pod Palmovkou, uvedena inscenace Zlatý drak rumunského divadla Teatrul Andrei Mureșanu. Zlatý drak je jedním z nejvíce uváděných textů současného dramatika Rolanda Schimmelpfenniga a jeho neobvyklé zpracování v tomto případě režírovala Catinca Drăgănescu.

Absurdní divadelní báseň Zlatý drak pojednává o malém asijském bistru, ve kterém se pět jeho zaměstnanců mačká na pár metrech čtverečních, a jejich životy sestávají z čísel pokrmů jídelníčku restaurace a řinčení wok pánví. V tomto prostředí je mladému Číňanovi vytržen bolavý zub kleštěmi, nedopatřením se dostane do thajské polévky a restaurace se od té chvíle stává epicentrem podivných až brutálních situací propojujících obyvatele jednoho domu v čínské čtvrti.

Už dramaturgická volba textu je zajímavá – Schimmelpfennig je autorem sám o sobě vysoce aktuálním, ale v rukou rumunského divadla a režisérky s velkým sociálním cítěním se odkrývají další, temnější úrovně obsahu a vyvstávají nové významy. Zaměstnanci bistra nejsou jen asijskými imigranty v Evropě. Jsou zároveň ukrajinskými uklízečkami, tureckými prodavači kebabů, rumunskými prostitutkami a vietnamskou obsluhou večerek – anonymními (vyčleněnými) členy západní společnosti. Takové interpretaci velmi napomohl pohybový – fyzický přístup k inscenování. Choreografie Simony Deaconescu neměla ani tak něco konkrétního znázorňovat jako spíše rytmizovat mravenčí práci postav, jejich ubíjející monotónní činnost, a sjednotit je do jedné bezejmenné masy. V Schimmelpfennigových textech nejsou postavy děje zprostředkovateli promluv. Stojí nad nimi neurčití speakeři, kteří veškerý obsah „vypráví“, a postavy jsou tak součástí jejich promluv, často bez specifických vlastností či psychologizace. Možná proto zde muži proměnlivě hrají ženské postavy a naopak. Herci jsou čím dál víc udýchaní, zpocení, vyčerpaní – vždyť co na tom sejde, když ani nemáte doklady a zdravotní pojištění? Tato dynamika výborně korespondovala se Schimmelpfennigovou poetikou. Scénografie je jednoduchá, ale zřetelně čitelná – sestává z jednoho stolu a dvou židlí nadměrné velikosti. Pod stolem je ona stísněná kuchyně restaurace Zlatý drak, zbytek prostoru proměnlivě představuje různé byty v domě, samoobsluhu či exteriéry. Pracuje se s barevným světlem, neonovým nápisem „Eat more meat“ a údernou elektronickou hudbou.

Sporný dojem ve mně zanechalo zakončení inscenace. Esteticky vystupovalo ze zbytku útvaru – zpomalilo se, rytmus pohybu ustal, jeviště se vyprázdnilo. Dva nazí herci, muž a žena, polití umělou krví se položili na lehátko připomínající bílou misku na chlazené maso a přikryti igelitem se „stali kusem masa“, jídelníčkem konzumní společnosti a položkou v nákupu. Kritika západního kapitalismu je naservírována bez zbytečných skrupulí, ale možná příliš jednoduše, příliš ilustrativně. Tato kritika je obsažena v textu a režii samotné, je všudypřítomná i bez onoho velkolepého konečného obrazu. Ten se sám o sobě stává nadbytečným divadelním útvarem, tematicky navazujícím na inscenaci.

I přes tuto nesourodost je mi přístup rumunského tvůrčího týmu více než blízký a také nutí k zamyšlení. Z diskuze po představení vyplynulo, že v Rumunsku, ve městě Sfântu Gheorghe s méně než šedesáti tisíci obyvateli, je tento kritický a novátorský přístup diváky nejen očekáván, ale i požadován. U nás bych takový přímočarý přístup ráda viděla častěji. Vypadá to, že se máme ještě co učit.


  • TEATRUL ANDREI MURESANUZlatý drak
  • Režie: Catinca Drăgănescu
  • Výprava: Ioana Pashca
  • Choreografie a hudba: Simona Deaconescu
  • Účinkují: Claudia Ardelean / Anca Pitaru, Costi Apostol, Ion Fiscuteanu, Sebastian Marina, Elena Popa

Premiéra 11. května 2019, psáno z uvedení 21. října 2021 v rámci festivalu Palm Off Fest.

 FOTO: Facebook Palm Off Festu

Poslední články autora