Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Palm Off Fest 2021: Zub, konzum a imigranti – Divábáze
Zpět na výpis článků

Palm Off Fest 2021: Zub, konzum a imigranti

Ve čtvrtek 21. října byla v rámci festivalu Palm Off Fest, konajícího se pravidelně každý podzim v Divadle pod Palmovkou, uvedena inscenace Zlatý drak rumunského divadla Teatrul Andrei Mureșanu. Zlatý drak je jedním z nejvíce uváděných textů současného dramatika Rolanda Schimmelpfenniga a jeho neobvyklé zpracování v tomto případě režírovala Catinca Drăgănescu.

Absurdní divadelní báseň Zlatý drak pojednává o malém asijském bistru, ve kterém se pět jeho zaměstnanců mačká na pár metrech čtverečních, a jejich životy sestávají z čísel pokrmů jídelníčku restaurace a řinčení wok pánví. V tomto prostředí je mladému Číňanovi vytržen bolavý zub kleštěmi, nedopatřením se dostane do thajské polévky a restaurace se od té chvíle stává epicentrem podivných až brutálních situací propojujících obyvatele jednoho domu v čínské čtvrti.

Už dramaturgická volba textu je zajímavá – Schimmelpfennig je autorem sám o sobě vysoce aktuálním, ale v rukou rumunského divadla a režisérky s velkým sociálním cítěním se odkrývají další, temnější úrovně obsahu a vyvstávají nové významy. Zaměstnanci bistra nejsou jen asijskými imigranty v Evropě. Jsou zároveň ukrajinskými uklízečkami, tureckými prodavači kebabů, rumunskými prostitutkami a vietnamskou obsluhou večerek – anonymními (vyčleněnými) členy západní společnosti. Takové interpretaci velmi napomohl pohybový – fyzický přístup k inscenování. Choreografie Simony Deaconescu neměla ani tak něco konkrétního znázorňovat jako spíše rytmizovat mravenčí práci postav, jejich ubíjející monotónní činnost, a sjednotit je do jedné bezejmenné masy. V Schimmelpfennigových textech nejsou postavy děje zprostředkovateli promluv. Stojí nad nimi neurčití speakeři, kteří veškerý obsah „vypráví“, a postavy jsou tak součástí jejich promluv, často bez specifických vlastností či psychologizace. Možná proto zde muži proměnlivě hrají ženské postavy a naopak. Herci jsou čím dál víc udýchaní, zpocení, vyčerpaní – vždyť co na tom sejde, když ani nemáte doklady a zdravotní pojištění? Tato dynamika výborně korespondovala se Schimmelpfennigovou poetikou. Scénografie je jednoduchá, ale zřetelně čitelná – sestává z jednoho stolu a dvou židlí nadměrné velikosti. Pod stolem je ona stísněná kuchyně restaurace Zlatý drak, zbytek prostoru proměnlivě představuje různé byty v domě, samoobsluhu či exteriéry. Pracuje se s barevným světlem, neonovým nápisem „Eat more meat“ a údernou elektronickou hudbou.

Sporný dojem ve mně zanechalo zakončení inscenace. Esteticky vystupovalo ze zbytku útvaru – zpomalilo se, rytmus pohybu ustal, jeviště se vyprázdnilo. Dva nazí herci, muž a žena, polití umělou krví se položili na lehátko připomínající bílou misku na chlazené maso a přikryti igelitem se „stali kusem masa“, jídelníčkem konzumní společnosti a položkou v nákupu. Kritika západního kapitalismu je naservírována bez zbytečných skrupulí, ale možná příliš jednoduše, příliš ilustrativně. Tato kritika je obsažena v textu a režii samotné, je všudypřítomná i bez onoho velkolepého konečného obrazu. Ten se sám o sobě stává nadbytečným divadelním útvarem, tematicky navazujícím na inscenaci.

I přes tuto nesourodost je mi přístup rumunského tvůrčího týmu více než blízký a také nutí k zamyšlení. Z diskuze po představení vyplynulo, že v Rumunsku, ve městě Sfântu Gheorghe s méně než šedesáti tisíci obyvateli, je tento kritický a novátorský přístup diváky nejen očekáván, ale i požadován. U nás bych takový přímočarý přístup ráda viděla častěji. Vypadá to, že se máme ještě co učit.


  • TEATRUL ANDREI MURESANUZlatý drak
  • Režie: Catinca Drăgănescu
  • Výprava: Ioana Pashca
  • Choreografie a hudba: Simona Deaconescu
  • Účinkují: Claudia Ardelean / Anca Pitaru, Costi Apostol, Ion Fiscuteanu, Sebastian Marina, Elena Popa

Premiéra 11. května 2019, psáno z uvedení 21. října 2021 v rámci festivalu Palm Off Fest.

 FOTO: Facebook Palm Off Festu