Zpět na výpis článků

Odpočinkové odpoledne s Mistrem a Markétkou

Sobotní odpoledne v Moravském divadle patřilo inscenaci domácího souboru. Adaptace románu Mistr a Markétka v režii Bogdana Kokotka znamenala vítané odpočinutí od těžkých témat politického divadla a současné společensko-kulturní situace v Evropě. Na znalé čtenáře románu Michaila Bulgakova nečekal žádný velký šok, jak tomu bylo během předešlých dní v Moravském divadle. Tvůrcům se povedlo velmi složitý děj ne úplně snadno stravitelného románu přeměnit na příjemný divadelní zážitek, přičemž nevynechali nic podstatného z dějové linie příběhu. Magická pohádka s interpretacemi biblických příběhů s dobrým koncem jistě uspokojila jak svátečního návštěvníka divadla, tak účastníky–studenty festivalu Divadelní Flora.

Prostoru dominovala velká bílá sedačka, kterou herci různě po scéně přemisťovali dle potřeby. Po levé i pravé straně vždy troje plechové dveře. Projekce na zadní stěně scény v podobě vševědoucího oka, které mrká nebo mění barvu, působila sice trošku úsměvně, ale nikterak nerušila jednoduché scénografické řešení Krzysztofa Matachowského. Bílé lékařské pláště a lehátko pro pacienty navozující prostředí psychiatrické léčebny, umělá hlava, se kterou si hraje kočičí žena oblečená do latexového oblečku, ďábel oblečený jako pravý gentleman s vycházkovou holí, Ježíš v prostém bílém rouchu jako blázen–filozof apod. Všechny divákovi poskytnuté vjemy působily kompaktně, navzdory délce inscenace, jež měla přes dvě hodiny. Divák se nenudil ani díky občasným návštěvám herců v hledišti, oslovováním diváků či jednoduchým kouzelnickým trikům.


Moravské divadlo OlomoucMistr a Markétka. Autor: Michail Bulgakov. Dramatizace: Bogdan Kokotek, Michaela Doleželová. Režie: Bogdan Kokotek. Dramaturgie: Michaela Doleželová. Scéna a kostýmy: Krysztof Małachowski. Choreografie: Katarzyna Anna Małachowska. Hudba: Zbygniew Siwek.

Premiéra: 25. listopadu 2016, psáno z reprízy 20. května 2017 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: archiv Moravského divadla

Autorka textu je studentkou Katedry teorie kritiky na DAMU.