Zpět na výpis článků

Norma 2019: Co mají společného tanec a sociální sítě?

Nejvýraznějším dílem prezentovaným na čtvrtém ročníku festivalu NORMA byla 8. listopadu 2019 lecture performance Likes, která dovršila program prvního dne. Katalánská performerka Núria Guiu Sagarra nám nejen zatančila připravené choreografie a předcvičila jógové ásany, ale rovněž zprostředkovala náhled do procesu tvorby a vědecko-výzkumného backgroundu.

Už před začátkem představení bylo možné předjímat připravovaný formát z uzpůsobení scény, již tvořil stůl s židlí a počítačem umístěný v levém rohu jeviště. V roli přednášející představila Núria Guiu své studium antropologie a metodologii terénního výzkumu v době internetu. Tvorbu uměleckého díla podnítilo zadání z univerzity, aby se v seminární práci zaměřila na předměty, které jsou nositeli společenské prestiže v dané kultuře. Za symbol nesoucí tento atribut pokládá kvantitativní jednotku „likes“ užívanou na sociálních sítích. To se stalo jejím východiskem, a identifikovala tak dva významné fenomény sociálních sítí spojené s pohybem: jógu a dance cover, které divákům přiblížila. Jóga je trend v našem prostředí známý na rozdíl od dance cover. Jedná se o nahrávky krátké originální choreografie umístěné na internet, přičemž další uživatelé se snaží sekvenci pohybů zopakovat a vytvořit video vlastní.

Performerka si pro představení vybrala několik videí na současnou populární hudbu, které divákům předtančila, citovala původního tvůrce choreografie a zároveň ji detailně analyzovala. Jednotlivý analyzovaný materiál prezentovala na vytyčených místech pomyslného obdélníku, přičemž ke každému místu náležela jedna choreografie/video. Pohybový slovník využívaný z videí dance cover působil ve své jednoduchosti a prvoplánovosti trapně. Performerka detailně rozebírala držení těla a způsoby pohybu „tanečníků“. Podrobná analýza, vážná tvář a kvality profesionální tanečnice ironizovaly prezentovaný jednoduchý obsah. Určitá trapnost byla přítomna i u představení dvou ásan (jógových pozic), při nichž jsme pozorovali běžná soustředěná cvičení s důrazem na správný dech.

Publikum se bavilo nad samotným způsobem prezentace i častými popkulturními odkazy. Jednalo se například o nápis „CALIFORNIA“ na podprsence performerky nebo o využití populární písně přiznaně zpívané na playback. Skrze humor se finální choreografie předloze vzdálila natolik, až se vytratila trapnost původního pohybového materiálu. Pozorovali jsme zrod svébytného díla, které materiál z videí nejprve doslovně opisovalo a postupně jej rozvíjelo a kombinovalo do nových vzorců. Performerka se však posléze navrátila k původnímu charakteru reflexe fenoménu, když nechala hudbu běžet pouze z reproduktoru počítače a tvářila se, že tančí podle videa, čímž ukazovala pohled na dance cover v praxi. V závěru se performerka entuziasticky obnažila úplně a na potlesk obecenstva reagovala jako na odměnu a podporu aktuální nahé exhibice, jež na mě působila nadbytečně a neshledal jsem v ní příliš spojitosti s tématem díla.

Dramaturgie letošního ročníku festivalu NORMA mírně rozšířila spektrum tuzemského jevištního vyjádření o lecture performance, ač tak není v programu pojmenována. Núria Guiu Sagarra nám poskytla humorný i společensky hodnotný exkurz do světa vědy, tance a sociálních sítí. A to vše formou, se kterou se na našich jevištích téměř nesetkáváme.


  • NÚRIA GUIU SAGARRALikes
  • Autor, režie, choreografie a tanec: Núria Guiu Sagarra
  • Umělecký asistent: Esther Freixa, Sónia Gómez
  • Kostýmní poradce: Nestor Reina

Psáno z uvedení 8. listopadu 2019 v galerii Plato v rámci festivalu NORMA 2019.

FOTO: Matěj Doležel

Poslední články autora

NORMA 2019: Den první

V očekávání dialogu