Zpět na výpis článků

Nehas, co tě nepálí?

Národní divadlo moravskoslezské představilo na jubilejním 20. ročníku OST-RA-VARu mimo jiné odvážnou hru Mučedník s podtitulem Cesta ke spasení, cesta k zatracení, která se setkala s bouřlivým přijetím a stala se tak bezpochyby nejdiskutovanější inscenací tohoto ročníku festivalu.mucednik_1

Marius von Mayenburg napsal svého Mučedníka jako reakci na události 11. září 2001, především na všeobecný názor, že Korán je zdrojem terorismu. Hlavním tématem inscenace je tedy náboženský fanatismus, kdy se i Bible dá vyložit jako zbraň. „Bible není společenská záležitost, je to meč, který prochází lidmi, někdo zůstane stát a jiný padne,“ říká hlavní postava hry v jedné z replik. Vzhledem k nedávným událostem souvisících s migrační vlnou se inscenace stává ještě více naléhavější. Co se stane, když si takto fanaticky Písmo svaté vyloží běžný žák střední školy, koho postihne a jak se na fundamentalisticky nenávistné názory bude dívat dnešní svět, o tom všem inscenace ve zkušebně Divadla Antonína Dvořáka vypovídá.

Dramaturgie zkušebny každý rok zařazuje hru současných dramatiků a nebojí se aktuálních a často kontroverzních témat, jako příklad uvedu úspěšný Podivný případ se psem dotýkající se života s autismem. V Mučedíkovi se režisér Janusz Klimsza soustředí na jednotlivé postavy a možnosti jejich interpretace, na hereckou akci a na samotnou geniální literární předlohu.mucednik_2

Scéna Martina Víška je vyřešena jednoduše. Skládá se z několika švédských beden, celý prostor pak ohraničují typické zelené stěny školních šaten vypadající jako klec. Kostýmní návrhářka Marcela Lysáčková oblékla aktéry do civilního oblečení podtrhujícího charakter jednotlivých postav. Za zmínku stojí také místy až mrazivá hudba, o jejíž výběr se postaral Robert Finta.

Herecké výkony jsou civilní a uvěřitelné, nikdo zde nepředstavuje slabý článek. V hlavní roli Biblí posedlého žáka Benjamina Südela exceluje již zmíněný Robert Finta. Velice přesvědčivě působí především jeho přesně artikulovaný přednes citátů z Bible, kdy nahání strach diktátora a ač některé jeho situace můžou působit komicky, divákům úsměv velmi rychle mrzne. Oponenta Benjamina představuje třídní důvěrnice a zároveň učitelka biologie, chemie a zeměpisu Erika Rothová, ztvárněna Lucií Končokovou. Herečka dokonale vystihuje vývoj postavy od sebevědomé, tolerantní a kompromis hledající ženy po proti své vůli posedlou, až hysterickou, učitelku. Ve vygradovaném závěru, kdy se přibíjí hřebíky k podlaze a opakuje repliku „Já jsem tu správně.“ stačí hereččin hlas, aby divákům mrazilo v zádech.

Mučedník představuje hluboký divadelní zážitek. Střízlivé nastudování Národního divadla moravskoslezského vtahuje diváky do děje tak, že nejednou lze v hledišti slyšet nesouhlasné mručení či výrazy šoku.


Národní divadlo moravskoslezskézkušebna Divadla Antonína DvořákaMučedník. Režie: Janusz Klimsza. Dramaturgie: Sylvie Rubenová. Překlad: Kateřina Bohadlová. Scéna: Martin Víšek. Kostýmy: Marcela Lysáčková. Výběr hudby: Robert Finta.

Premiéra 6. 4. 2016. Recenze psána ze dne 9. 12. 2016 v rámci z OST-RA-VARu.

FOTO: Radovan Šťastný

Poslední články autora

Ohlédnutí za OST-RA-VARem 2017

Ostrava zažila extázi tance

Dream Factory je u konce