Zpět na výpis článků

Muži a zase jenom muži…

Již tuto neděli 12. ledna uvede činoherní soubor Slezského divadla Opava na svá prkna novou inscenaci. Tentokrát dramaturgyně Alžběta Matoušková sáhla po klasické secesní frašce Dámský krejčí francouzského dramatika Georges Feydeaua, který je také nazýván „králem vaudevillu“.

Georges Feydeau se narodil v rodině spisovatele Ernesta Feydeaua. Od dětství už projevoval zájem o divadlo. Proto nebylo žádným překvapením, že první hru napsal již ve čtrnácti letech. Debutoval jako 21letý hrou Láska a piano. K nejznámějším titulům u nás dodnes patří Brouk v hlavě, Slečna od Maxima, Taková ženská na krku nebo Champignolem proti své vůli. Dohromady napsal 39 her. Námětem jeho frašek jsou různá milostná dobrodružství, která se postupně stávají veřejnými záležitostmi i přes snahu je utajit. Dámského krejčího Feydeau napsal v době své vojenské prezenční služby. Již jako seržant ve Versailles ji zkoušel se svými pěšáky. Její první uvedení (v Théâtre de la Renaissance) bylo tedy v čistě mužském obsazení. Slezské divadlo Opava se k tomuto odvážnému obsazení navrací – mužské role budou hrát muži a ty ženské taky.

Dramaturgyně Alžběta Matoušková píše: „Feydeau se ryze mužským obsazením chtěl vyhnout povrchnímu diváckému přijetí. Odmítal, aby jeho hra vyzněla pouze jako salonní komedie plná nevěry a nemravnosti. Toužil navázat na doby, kdy všechny role v divadle hráli jen muži a on je považoval za zlatý věk divadelního rozkvětu, a totiž na antické Řecko a alžbětinskou renesanci.“ Dámský krejčí je příběhem lékaře, který s neobyčejnou vynalézavostí skrývá početné nevěry před svou důvěřivou manželkou a podezíravou tchyní. Snaží se své milostné avantýry co nejvíce utajit, proto si pronajme pro schůzky byt – bývalou krejčovskou dílnu. Vzniklé okolnosti ho ale donutí předstírat, že je dámským krejčím.

Překlad: Tereza Groszmannová, dramaturgie: Alžběta Matoušková, scéna a kostýmy: Sylva Marková, úprava a režie: Roman Groszmann.

Premiéra: 12. ledna 2014 v 19:00 v Slezském divadle Opava

Autor fotografií: Petr Veselý