Zpět na výpis článků

Mezinárodní festival Divadlo 2021: Superhrdinské memorandum protinacistického odboje

294 statečných režiséra Tomáše Dianišky a Divadla pod Palmovkou zpracovává téma československého protinacistického odboje, atentátu na Heydricha a následných brutálních persekucí obyvatel protektorátu. Stovky popravených v koncentračních táborech, vypálené Lidice a Ležáky, otřesné mučení odbojářů a odbojářek – to je i na Dianišku dost náročné téma. Ale jak jej známe, je jisté, že humor si neodpustí ani tentokrát. Na festivalu v Plzni se příběhy druhé světové války opakovaly vícekrát, ale v inscenaci 294 statečných se tak dělo vskutku neotřelým způsobem.

Text, také napsaný Dianiškou, vyhrál v Cenách divadelní kritiky 2020 kategorii Nejlepší poprvé uvedená česká hra a byl nominován i na Inscenaci roku. Anotace uvádí žánr inscenace jako doku-fikční drama nebo akční béčko o hrdinech operace Anthropoid. Autor a režisér v jedné osobě se vyjádřil o svém přístupu tak, že nevidí smysl ve zpracovávání tragických témat tragicky, naopak je pomocí popkulturních referencí, postupů superhrdinských filmů a sitcomové rytmiky dělá atraktivnější a přibližuje je současnému divákovi. U zpracování takto temné části naší historie jsou namístě obavy ze zjednodušení či parodického vyznění. To se ale nestalo ani přinejmenším.

Divákům jsou představeny reálné historické postavy. Klaďasové – odbojáři, superhrdinové – parašutisté, zrádci – konfidenti a záporáci – nacisté. Těm podle tradičních akčních principů chybí psychologizace, až na Reinharda Heydricha a šílenou antisemitskou baronesu jsou řadovými vojáky, oficíry a poskoky v uniformách. Odbojářky Marie Nováková s dcerou Jindřiškou jsou na jevišti vystavěny citlivým a pozorným herectvím Kamily Trnkové a Gabriely Míčové. Společně s představitelkou tety Moravcové (Ivana Wojtylová) tvoří trio silných, statečných, ale zároveň laskavých hrdinek. Zdrojem mnoha vtipných momentů i geniálních citací westernových klasik je postava řezníka Oldřicha Vosmíka (Martin Hruška), který pomocí sekáčku a lovecké pušky zneškodní několik nacistů, dokonale se zbaví jejich mrtvol, a ještě zvládne základní chirurgické úkony při ošetření zraněných parašutistů. Jeviště však dle mého ovládl Vojtěch Fülep jako Aťa Moravec. Mladík s bleskovým matematickým myšlením, minimem sociální inteligence a neudržitelným nadšením do vojenské techniky a židovské mystiky je nesmírně milou a upřímnou postavou, zahranou s energií a elánem pro konání dobra. Ještě blíže divákovým emocím se Aťa dostává, když po atentátu dlouho vzdoruje odpornému mučení. Výše zmíněným postavám je na jevišti věnováno nejvíce prostoru, je podtržena jejich lidskost a fakt, že byli „jedni z nás“ – obyčejní lidé s obyčejnými trápeními – a přece to byli hrdinové projevující neskutečnou odvahu a smysl pro spravedlnost.

Tato symfonie osudů se odehrává na pozadí minimalistické scénografie Lenky Odvárkové, která následuje současné trendy a využívá tenkých neonových linek a kovových konstrukcí – společně s hudbou kontrastuje s víceméně dobovými kostýmy. Opakuje se melancholická píseň Nekonečný valčík od Jiřího Bulise. Celá inscenace se postupně stává závažnější, emoce se mění ve zlomcích vteřin a hranice mezi nadhledem a naturalistickým zobrazením nacistických zvěrstev se tenčí. Dianiška se po ní ale umí pohybovat a nikdy nesklouzne ke znevážení tragičnosti zmíněných osudů. Podobně jako Tarantino ve svém posledním filmu jasně stanovil strany dobra a zla a nebál se fiktivních nástaveb. Zatím si nejsem zcela jista jak, ale 294 statečných je vskutku velkolepou poctou hrdinství, které jsme od jeho doby nejspíš ani nezažili.


  • DIVADLO POD PALMOVKOU – 294 statečných
  • Autor a režie: Tomáš Dianiška

  • Dramaturgie:
    Ladislav Stýblo

  • Výprava:
    Lenka Odvárková

  • Hudba:
    Matěj Štesko
  • Účinkují: Kamila Trnková, Gabriela Míčová, Vojtěch Fülep / Denis Šafařík, Ivana Wojtylová, Denny Ratajský, Martin Hruška, Daniel Krečmar, Jakub Albrecht, Adam Vacula, Barbora Kubátová / Tereza Dočkalová, Martin Němec, Jiří Panzner, Jakub Tvrdík

Premiéra 18. září 2020, psáno z uvedení 19. září 2021 v rámci Mezinárodního festivalu Divadlo.

FOTO: archiv Divadla pod Palmovkou

Poslední články autora

Palm Off Fest 2021: Zub, konzum a imigranti

Občanské sdružení Pravda a láska: Antikvariát

Palm Off Fest 2021: Antikvariát s prázdnými policemi

Mezinárodní festival Divadlo 2021: Ztracené divácké iluze