Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Mezinárodní festival Divadlo 2021: Dálniční mýtus – Divábáze
Zpět na výpis článků

Mezinárodní festival Divadlo 2021: Dálniční mýtus

Druhý festivalový den byla v prostoru DEPO2015 uvedena inscenace Lukáše Brutovského D1 (pracovní název) ze Slovenského komorného divadla Martin. Na základě textu sepsaného také Brutovským vzniklo velkolepé lyricko-epické vyprávění o dálnici, jejíž stavba započala již roku 1972 s cílem spojit dvě velkoměsta na opačných stranách republiky a která doposud není ani zdaleka dokončena. Stavba dálnice se stala projekční plochou pro velké básnictví, kritiku národní povahy i vznešené umělecké obrazy.

Metaforická trojice Srdce – Sen – Otec je v inscenaci opakujícím se poetickým obratem. Srdce odkazuje k požadavku slovenského lidu na dokončení dálnice, Sen k touze dotáhnout to do konce neustále se posouvajícími termíny a Otec k politické reprezentaci státu. Inscenace byla původně zamýšlena spíše jako dokumentární a přímo kritický politický kabaret, k jejímu prospěchu však vznikl text této (až Schimmelpfennigovské) formy bez postav, lineárního děje či dramatických konfliktů. Na jevišti text zprostředkovávají tzv. speakeři, zrovnoprávněné postavy beze jmen a specifických vlastností. Květnatý, obrazný až archaický jazyk zpracovává vysoce aktuální a palčivé téma v mýtus o stavbě dálnice, který evokuje příběh o Babylonské věži. Zmatení jazyků ale na Slovensku trvá už téměř padesát let. Politická kritika je zde všudypřítomná, ale přirozená – vyvěrá pouze z převyprávění faktů, lehké ironizace a následného hereckého zveličení, tematizuje sama sebe bez potřeby politického humoru, satiry či násilných narážek. Výsledné téma planých politických slibů, populismu, rozkradených financí i devastace krajiny tvoří most mezi slovenským a českým publikem s velmi podobnou národní zkušeností.

Na jevišti je sedm dělníků (speakerů) v ochranných přilbách, odlévajících ze sádry do forem písmena. Střídají se ve svých stylizovaných monolozích. Text je rozdělen do kapitol, jejichž názvy jsou promítány na plátno v pozadí. V intermezzech věší dělníci a dělnice písmena na háky a zvedají je nad jeviště. Samotné představení je tvůrčím procesem se všemi riziky neúspěšnosti odlití písmen nebo jejich poškození. Jedna část celého „písmenkového“ procesu je prováděna na zemi a ze zadnějších řad bohužel není vidět. Zařazeny jsou i lidové tance nebo míchačka s folklórními motivy. Je budován kontrast mezi modernitou a tradicí. Herectví je vyvážené, ale prosvítají výrazné osobnosti každého jednotlivého herce. Pak s dokonalou synchronizací vedou herci loutku Claudie Schiffer. Ta byla hostem otevírání úseku D1 v Novom Meste nad Váhom v roce 1998. Synergie všech jevištních složek.

Tvůrcům se podařilo odvážnou a precizní formou dosáhnout obsáhlé kritiky negativních vlastností (nejen) slovenské povahy a poměrů. Zároveň však nezapomněli zmínit ani odvahu jednotlivců v tomto kole byrokracie a systematického útlaku kvůli pár kilometrům asfaltu. Uvidíme, zda bude slovenskému národnímu cítění ukřivděno a inscenace si ještě nevyslouží vlnu odporu.


  • SLOVENSKÉ KOMORNÉ DIVADLO MARTIN D1 (pracovní název)
  • Autor, režie a hudba: Lukáš Brutovský
  • Dramaturgie: Miro Dacho

  • Scéna:
    Juraj Poliak

  • Kostýmy:
    Diana Strauszová

  • Choreografie:
    Silvia Beláková

  • Video:
    Matouš Ondra
  • Účinkují: Barbora Palčíková, Alena Pajtinková, Tomáš Mischura, Matej Babej, Daniel Žulčák, Nadežda Vladařová, Matej Urban, Marián Frkáň

Premiéra 11. června 2021, psáno z uvedení 16. září 2021 v rámci Mezinárodního festivalu Divadlo.

FOTO: Braňo Konečný