Zpět na výpis článků

Maxim Gorki Theater na Floře

Drama rakousko-izraelské autorky a divadelní režisérky Yael Ronen The Situation se dotýká již dlouhotrvající válečné situace na Blízkém východě. Autorka ovšem přenáší tuto problematiku do Berlína, konkrétně do čtvrti Neukölln, která je oblíbeným cílem uprchlíků hledajících nový život v německé metropoli. Střet několika rozdílných kultur je zde podáván s ostrým vtipem a nadhledem. O kvalitě dramatu svědčí ocenění v anketě kritiků časopisu Theater heute, kde získala cenu Německojazyčná hra roku 2016. Návštěvníci Divadelní Flory 2017 se sní měli možnost seznámit v neděli, 14. května.

Režisérka Yael Ronen pracovala na vzniku inscenace společně s herci, kteří sami pocházejí z Izraele, Palestiny, Sýrie a Kazachstánu. Tito lidé se setkávají na hodinách němčiny a jejich životy se začínají proplétat. Právě zde se otevírá největší prostor pro autorčin ostrovtip, kdy se lidé pocházející z nepřátelských států učí žít vedle sebe, a ještě navíc zapadnout do německy mluvícího prostředí. Představení se navíc hraje hned v několika jazycích, čímž si nejenom postavy na jevišti, ale i diváci mohou připadat lehce „ztraceni v překladu“.

Scéna je velice jednoduchá, ale dokonale slouží inscenaci. V popředí je postaven nafukovací kaktus, vlevo vozíček na populární berlínský Currywurst. Celému obrazu dominuje sytě žlutá konstrukce připomínající jakousi stěnovou pyramidu, která v průběhu představení slouží nejen jako pomyslná překážka, avšak představuje i posluchárnu, kde se setkávají postavy.

Inscenaci dominuje postava Stefana (Dimitrij Schaad), na první pohled německého muže, který chce pomoct, ale neví jak. Dimitrij Schaad je přesvědčivý ve všech aspektech Stefanova charakteru, především ale září v niterní scéně vyprávění vlastního příběhu přistěhovalce z Kazachstánu. Situace jako tyto působí tak věrně, že si častokrát nejsme jisti, zda se jedná o osudy postav, nebo přímo samotných herců. Izraelskou ženu s nejlepší znalostí němčiny hraje Orit Nahmias, která zde plně využívá svůj komediální talent. Bez zbytečného pitvoření dokáže perfektně kontrolovat emoce diváků. Za zmínku stojí určitě i působivý výkon parkouristy Karima (Karim Daoud) nebo živelné černošky Laily (Maryam Abu Khaled).

O tom, že uprchlická krize a její dopad na evropský způsob života je tématem aktuálním není pochyb. Velice zdařilá inscenace Maxim Gorki Theater nabízí autentický pohled na věc, bouřlivé emoce, politickou nekorektnost – to vše servíruje divákům s lehkou příchutí německého rapu.


 

Maxim Gorki TheaterThe Situation. Režie: Yael Ronen. Dramaturgie: Irina Szodruch. Scéna: Tal Shacham. Kostýmy: Amit Epstein. Hudba: Yaniv Fridel, Ofer Shabi. Světelný design: Jens Krüger

Premiéra: 4. září 2015, psáno z hostování na Divadelní Floře Olomouc, 14. května 2017

FOTO: archiv Divadelní Flory

Poslední články autora

Ohlédnutí za OST-RA-VARem 2017

Ostrava zažila extázi tance

Dream Factory je u konce