Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Maria di Rohan – Divábáze
Zpět na výpis článků

Maria di Rohan

31. ledna rozezní Janáčkovu operu Národního divadla Brno Donizettiho tragický melodram Maria di Rohan. Příběh se odehrává ve Francii za vlády Ludvíka XIII. a líčí tragicky končící milostné dobrodružství vévodkyně de Chevreuse a hraběte de Chalais. Tato opera nepatří k Donizettiho nejznámějším, vyznačuje se ovšem mistrovskými pěveckými party (tzv. bel canta), typickými jak pro tohoto autora, tak i dané období.

Pro titulní roli získalo Národní divadlo Brno jednu z nejžádanějších pěvkyň v Donizettiho operách Ĺubicu Vargicovou. Alternantkou je Mariana Hochelová. Roli Riccarda, hraběte z Chalais, nastudovali José Manuel a Ondrej Šaling. V průběhu zkoušení muselo vedení opery hledat zástup za režisérku Barbaru Klimo, která byla nucena ze zdravotních důvodů zkoušení přerušit. Této nelehké úlohy se ujala mladá úspěšná režisérka Linda Keprtová, která za svou relativně krátkou kariéru posbírala mnohá ocenění. Do procesu zkoušení ovšem nastoupila ve chvíli, kdy již byly hotové kostýmy, scéna a naaranžováná zhruba polovina opery. Nemohla tedy příliš zasáhnout vlastním konceptem, ale v rámci možností dotáhnout alespoň představu původní režisérky Barbary Klimo. Ta vnímá operu Maria di Rohan jako pohádku pro dospělé: „Chtěla bych postihnout princip chaosu a pořádku v pohádkách. V pohádkách začínají postavy vystupovat v principu pořádku, teprve později, když se dostanou do lesa, dospívají na základě chaosu. A právě postava Marie se vlastně chová jako nedospělá, protože dospěje teprve na konci, v lese.“

Dirigent: Ondrej Olos, režie: Barbara Klimo, režijní spolupráce: Linda Keprtová, scéna a kostýmy: Veronika Stemberger, sbormistr: Pavel Koňárek.

Premiéra: 31. 1. 2014 v 19.00

Foto: J. Hallová