Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Krev není voda – Divábáze
Zpět na výpis článků

Krev není voda

Pudovost a znechucení nad vlastní tělesností. Láska naplněná a zároveň nikdy nenaplnitelná. Erotické napětí a jednostranná láska versus oddanost tradici a dobrým mravům. To jsou hlavní motivy divadelní hry, která nenechá jediného diváka chladným nebo snad usínajícím či klimbajícím v hledišti. Psychedelické tornádo šílených pocitů na motivy antické tragédie je přesunuté do doby blíže neurčené a přesto nebo právě proto stále aktuální a platné vždy.  Na slovy jen minimálně vyjádřeném příběhu a za použití psychologických zkratek je odvyprávěn mnohovrstevnatý děj, zasahující recipienty jak dobře mířené střely. Stará dobrá metoda ledovce v praxi – řekne se tak málo a přitom vyjádří tak mnoho – je možná jen díky excelentním hereckým a tanečním výkonům herců, kteří ze sebe vydávají maximum a předvádí celou plejádu hereckých poloh. Do červena laděná scéna je odkazem na vztek, erotiku, agresi i krev, která není voda, a dává tušit zvrácenosti citů Phaedry a Hippolyta.

Sebezničující (ne)naplněná láska Phaedry k nevlastnímu synovi, který opovrhuje vším, lidmi, životem, sebou samým i tím, co dělá, je umně znázorněna tanečními sekvencemi a trhanými pohyby herců, vedenými ohlušující hudbou.  Hippolytus jakožto postava dramatu od Sarah Kane je celým souborem vlastností odsouzeníhodných. Zhýralé prase zneužívající své moci, oblíbenosti a postavení pro pocit vlastního blaha, které však nikdy není absolutní, ochotné ubližovat jiným, toužící po jediném – aby ho všichni nesnášeli, zní jako popis lidské bestie. Přesto divák nemůže Hippolyta zavrhnout. Jeho zvrhlost je jen vyústěním pocitů marnosti, vycházející z oprávněného zjištění, že vše, co si obvykle lidé přejí a ne vždy toho dosáhnou, je mu nabízeno na stříbrném podnose a bez jakéhokoliv úsilí z jeho strany. Z citů Phaedry je jen znechucen. Nabízí jí vlastní tělo, aby měla pocit, že dosáhla svého, aby jí ublížil a odsoudil ji k smrti. A sám přijal tu svou z rukou davu, který ho zlynčuje, s ironickým úšklebkem na rtech.


Seminář Maxe Reinhardta, VídeňPhaedra’s Love. Autor: Sarah Kane. Režie: Mira Stadler.

Psáno z uvedení na festivalu Setkání/Encounter dne 28.3. 2017.

FOTO: facebooková stránka festivalu