Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Dream Factory 2013 – 2. den – Divábáze
Zpět na výpis článků

Dream Factory 2013 – 2. den

 

Čas utíká rychle… člověk se ani nestačí pořádně nadechnout, rozhlédnout se kolem sebe a už je tu další, tentokráte druhý festivalový den.

Středa 5. června byla v Ostravě ve znamení filmu. Na programu Dream Factory Ostrava se totiž poprvé ocitla filmová sekce. Novinka, která se v letošním roce objevila také na Divadelní floře Olomouc (projekce inscenací bývalého pražského Divadla komedie), zahrnuje celkem pět filmových projekcí, které budou probíhat v ostravské Minikino kavárně. Jako první se festivaloví návštěvníci dočkali televizního záznamu kultovní site specific inscenace Pestré vrstvy z produkce ostravského Divadla Petra Bezruče. Na toto promítání bude v následujících dnech navazovat např. nový film Jana Hřebejka Odpad město smrt či záznam inscenace Bratří Karamazů z Divadla Na zábradlí v režii Evalda Schorma.

Středeční divadelní sekce odstartovala v 16 hodin v prostorách Staré arény představením Mrkev v řiti a křik. Scénické čtení doprovázené „projekcí“ přivezl do Ostravy zlínský rodák, dramatik a divadelní kritik Martin Macháček. V pětadvacetiminutovém nesmělém monologu mladého „muže“,  který je oděn do modrého kožíšku a který se pokouší nalézt svůj životní žánr, bylo divákům předčítáno jakési pseudo-absurdní „sci-fi“.

Za další inscenací se diváci museli přesunout do multižánrového centra Cooltour, kde proběhlo představení Federer – Nadal pražského divadelního spolku A studia Rubín. Na necelých šedesát minut se tak ocitli na posvátné trávě wimbledonského All England Clubu a sledovali zápas mezi hvězdnou dvojicí. Jakub Prachař v roli Nadala představoval pověrčivého španěla, který si nasazoval čelenku promáčenou vajíčky, láhev s vodou si dával etiketou od kurtu a kvůli rodinné historii byl odsouzen k neustálému vytahování si šortek ze svého pozadí. Nadalův protihráč Federer (Marek Taclík) zase k smrti nesnášel kuchyni své slovenské manželky – rozblemcané halušky a nepoživatelnou, tvrdou obědovou přílohu lokše. Oba herci si v představení navzájem dobře sekundovali, přednášeli vtipné monology a při jednotlivých tenisových výměnách báječně tančili… Dynamickou, vtipnou, příjemnou komedii ukončovalo deus ex machina, které se na jevišti zjevilo ve formě disko koule, čili jestřábího oka – „to jediné je totiž schopné soudit moje činy“. Kromě dvou výše zmiňovaných hlavních aktérů, kteří se podíleli také na samotném vzniku inscenace, si ve hře zahrál ještě jeden herec. A tím byl poslední spoluautor Petr Kolečko, který ke vzniku hry dodává: „Federer-Nadal je věc udělaná čistě z radosti, kdy jsme se s klukama chtěli vyblbnout. Popravdě jsme úplně nečekali, že s tím budeme jezdit po celé republice.“ Zato další Kolečkova hra, která se ten den na Dream Factory objevila – Zakázané uvolnění, pro svého autora znamenala jakýsi pokus o vyrovnání se se specifickým žánrem svatební komedie. Zatímco v předešlé inscenaci se na jevišti objevili tři muži, zde se setkáváme se třemi ženami – Zuzanou Stavnou, Hanou Vagnerovou a Janou Strykovou.

Středeční festivalový program čítal ještě představení Divadla Na zábradlí Denně (Poníci slabosti) v režii Jana Nebeského (postmoderní komedii z kriminalistického prostředí) a domácí inscenaci Pestré vrstvy Divadla Petra Bezruče, jež zastupovala ostravskou divadelní sekci.

Foto: archiv Divadla Petra Bezruče, archiv A studia Rubín