Zpět na výpis článků

Divadelní Flora 2023: Aldente oslnilo bujarou actor-specific talkshow

V divadelním sále na Jezuitském Konviktu v Olomouci za zvuku improvizované jazzové jam session pomalu zhasínají světla a nejzvláštnější talk show, kterou kdy v životě uvidíte, pomalu začíná. Komediální forma žánru zábavné televizní talk show brněnského divadla Aldente s názvem Standup Down je bujarou dynamickou divadelní podívanou plnou zvratů a nečekaných návalů čerstvé energie, radosti a spontánních vzplanutí, jež vynikají právě svou „jinakostí“. Hlavní téma jinakost prostupovalo celou Divadelní Florou a ve Standup down se vyjevilo znovu, ale ze zcela jiného zorného pole.

Divadlo Aldente se svou principálkou Jitkou Vrbkovou se již od roku 2014 profiluje jako divadlo s dramaturgií zaměřující se na actor-specific tvorbu. Actor-specific je variací žánru site-specific. V širším slova smyslu jde o pojetí divadla, jehož centrem zájmu je herec vymykající se pomyslné normě. Takové projekty pracují s lidmi s jakoukoli jinakostí. Může se jednat o osoby s mentálním či fyzickým hendikepem, soubory složené ze zástupců menšin, z lidí na okraji společnosti (Rozkoš bez rizika, Divadelní studio Ježek a čížek) o osoby léčící se ze závislosti, děti z dětských domovů atd. Jak již napovídá název představení v rafinované slovní hříčce, brněnské divadlo Aldente pracuje s mladými herci a herečkami, kteří se narodili s Downovým syndromem (dále jen DS). Ve speciálním standupu naruby účinkující hrají hosty střelené talkshow a vystupují v ní sami za sebe.

Celým pořadem nás provází energický scénárista, herec a klaun Filip Teller, který předvádí obdivuhodný výkon. Svým vystupováním se pohybuje na hranici stylizovanosti cirkusového kabaretu a trapnosti pokleslých televizních silvestrovských estrád, což s tvarem představení funguje v nevšední symbióze. Rozhovory moderátora se členy souboru se točí kolem jejich osobností. Teller hosty konfrontuje s otázkami o jejich zálibách, o lásce, i jejich dosavadní herecké kariéře a budoucích projektech. Neobyčejné rozhovory se rozehrávají ve scénosledu poloimprovizovaných etud, které buď vynikají svým detailem a jemností, nebo se zvrtnou do bezbřeze humorných, byť zcela neplánovaných končin. Nejvtipnější etudou se stává hra na svatbu, v níž si jedna z hostek, která se moderátorovi přiznává, že je momentálně single, z publika pečlivě vybírá ženicha a záhy je novému páru i vystrojena svatba za doprovodu hudby a velmi improvizovaně podané oddací ceremonie. Problém nastane ve chvíli, kdy i ostatní hostky pořadu chtějí – po vzoru kolegyně – také uspořádat svou vlastní jevištní svatbu. Celý proces výběru ženicha z publika a následné svatby tak nastává znovu a znovu v různých obměnách, a divákovi tak nepřímo může adresovat sdělení, že každý má právo být milován.

Teller působí i jako tlumočník a neinvazivní spojka mezi účinkujícími a diváky. Ve své klaunské tvorbě klade důraz na situační humor a improvizaci, což se propisuje i do tohoto představení, jež díky jeho profesionalitě jako moderátora-improvizátora a klauna alespoň zdánlivě drží pohromadě. Tellerovi ve výkonu sekunduje Martina Trusková alias Karel Gott, která svými neočekávatelnými svéráznými nápady komicky narušuje autoritu moderátora. Zkrátka dělá si vše tak trochu po svém, a to i v ten nejméně vhodný moment. S Tellerem tvoří komické duo s neočekávanou dynamikou.

Pokud není divák seznámen se specifickým projevem účinkujících s DS, chvíli mu může trvat, než si na atmosféru představení zvykne. Avšak díky generování bezprostředního humoru, ryzích výstupů a moderátorově obratnosti v korigování a usměrňování herců poměrně brzy dochází ke zboření pomyslné bariéry mezi naším běžným světem a pro nás neznámým světem zástupců mladé generace s diagnózou DS.

Účinkující s DS zaujímají (ne)hereckou polohu, která jim dává možnost se nejen herecky projevit, ale také umožňuje divákům nahlédnout jejich autentické osobnosti. DS v tomto případě nepředstavuje bariéru, ale naopak se stává výlučnou předností, protože jeho specifika umožňují nezaměnitelnou divadelní stylizaci. Letošní Divadelní Flora s tématem JINAKOST zařazením tvorby divadla Aldente do programu dramaturgicky skolila další pomyslnou metu různých podob „jiného“ divadla.


 

  • DIVADLO ALDENTEStandup down
  • Dramaturgie: Jitka Vrbková
  • Živá hudba: Jan Kyncl a Ondřej Klíč
  • První skupina – sami sebe hrají: Martin Kříž, Monika Pekařová, Eliška Vrbková a Barbora Šotkovská
  • Asistentka moderátora: Martina Trusková alias Lord Voldemort
  • Kapela: Václav Šarkozy, Jan Kyncl a Ondřej Klíč
  • Druhá skupina – sami sebe hrají: Hanka Bartoňová, Zuzka Filoušová, Jakub Zahálka a Martin Polišenský
  • Asistentka moderátora: Martina Trusková
  • Kapela: Martin Polišenský, Jan Kyncl a Ondřej Klíč

Premiéra 28. května 2021 v Klubu Leitnerova, psáno z uvedení 20. května 2023 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: Lukáš Horký a Ondřej Hruška