Zpět na výpis článků

Divadelní Flora 2018: Akrobacie vycházejícího slunce

Performativní programová linie Visegrad Performing Arts, která již šestým rokem spoluutváří charakter Divadelní Flory, letos upřela ohnisko svého zájmu především na pohyb, tanec a možnosti lidského těla. Součástí tohoto konceptu je i Enola, inscenace, v níž se snoubí novocirkusové akrobatické prvky s prvky japonské kultury. Výsledný multikulturní konstrukt jsme měli možnost zhlédnout v Divadle na cucky v podání akrobatky a zakladatelky souboru Cirkus Mlejn, Elišky Brtnické.

Již od úvodní scény divák vstřebává atmosféru tradičního Japonska skrze prostor, který je koncipován v duchu pověstného japonského minimalismu, a performerku, jež prostřednictvím skládání origami odkazuje k legendě „Tisíc origami jeřábů“. Následně souhrou černého kostýmu, světla, flexibility a trhaných pohybů zobrazuje fyzickou deformaci, což evokuje představu znetvoření z důsledku jaderného ozáření. Následuje těžiště inscenace ‒ tanec na visuté hrazdě gradujícího charakteru. Brtnická nepředvádí pouze grandiózní akrobatickou show plnou precizně secvičených triků, ale často působí dojmem, že pohyb vychází z momentálního duševního rozpoložení. Je zde tedy zcela patrný vliv intuitivního tance butó.Následující pasáž opět odkazuje k japonskému umění, a sice k umění kaligrafickému, přičemž i to graduje od jemného kreslení copem přes využívání končetin až k zběsilému bičování, které však působí až nevkusně pateticky. Výsledný výtvor je v závěru kreativně využíván ke stínohře a šplhání „k oblakům“.

Gradující charakter malby i pohybu, který směřuje od podlahy ke stropu, můžeme vnímat jako analogii k osudu japonského národa, snažícího se po výbuchu odrazit ze dna a dosáhnout opět vrcholu. Téma Hirošimy však není v inscenaci explicitně zobrazeno, skrývá se v rovině symbolické, představuje tedy pouze jeden z možných interpretačních klíčů. Stejně tak může divák dílo vnímat jako cestu jedince ke splněným přáním, či se jednoduše nechat unášet fascinací nad dech beroucí akrobacií, okořeněnou špetkou exotična.


  • CIRKUS MLEJN – Enola.
  • Koncept a choreografie: Eliška Brtnická
  • Režijní spolupráce: Minh Hieu Nguyen
  • Pohybová spolupráce: Ilona Jäntti, Jana Vrána
  • Supervize: Stéphanie N’Duhirahe
  • Hudba: Stanislav Abrahám
  • Scéna: Yumi Hayashi
  • Kostýmy: Yumi Hayashi
  • Světelný design: Karel Šimek
  • Produkce: Dagmar Bednáriková

Premiéra 9. února 2016, recenze psána z uvedení dne 13. května 2018 v rámci festivalu Divadelní Flora.

FOTO: Facebook Divadelní Flory

Poslední články autora

Divadelní Flora 2018: Nesmrtelná rebelie