Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
DFKH: Mezi připomínkou bezmoci a eskapismem – Divábáze
Zpět na výpis článků

DFKH: Mezi připomínkou bezmoci a eskapismem

Součástí programu Divadelního festivalu Kutná Hora jsou přibližně od poloviny doby jeho existence pravidelně také představení věnovaná dětem. Letošní ročník v tomto ohledu nebyl výjimkou. Zhlédnout zde bylo možné dvě loutková představení: inscenaci Za dveřmi divadelní skupiny FRAS a pohádku Sněhurka od divadla LokVar, která byla (kvůli zranění člena souboru) uvedena namísto původně avizovaného Kašpárek domek staví.

Přestože linie představení pro děti by se v rámci festivalu mohla zdát jako méně podstatná, zaslouží si zvláštní pozornost. Představení, která jsou oproti zbytku programu méně propagovaná i navštěvovaná a jimž pravděpodobně ze strany festivalu nebyla věnována tak důsledná dramaturgická péče, se totiž nakonec mohou ukázat jako ta nejvíce kontroverzní.

Řeč je především o inscenaci Sněhurky divadla LokVar. Zpracování obecně známé pohádky bylo v podání LokVaru postaveno na principu polemizování nad tím, kam a jak se má nebo nemá vyvíjet její děj. Loutkoherec Martin Veliký a loutkoherečka Lenka Veliká vystupovali v představení nejen v roli myslivce, královny, trpaslíků ad., ale také v roli jejich vodičů – samostatných postav: Veliký jako Petr Varga, autor pohádky, a Veliká jako náhodná paní z publika, která je nespokojena s průběhem a vyzvána, aby se do představení zapojila.

Dvě postavy, vtipný Petr Varga a konzervativní náhodná paní, zobrazovaly protiklad zapadající do schématu „Táta dělá srandu a máma nám to kazí.“ Rozdělení na „ženský“ a „mužský“ protipól bylo i jinak vícekrát podtrženo třeba jasným rozdělením rolí, kdy Veliká jako „paní“ měla hrát holky a Veliký jako Varga kluky nebo posměšnými vtípky o vaření a módě, ze kterých ženský element vycházel dosti stereotypizovaně a negativně.

Řešením konfliktu postav ohledně toho, zda hrát pohádku nově a vtipně, či „tradičně“, mělo být hlasování publika. Práce herců s prvkem náhody však nebyla předem dostatečně promyšlena. Tak se například stalo, že ačkoli publikum v jednu chvíli odhlasovalo, že trpaslíci jsou čistotní a mají doma uklizeno, Sněhurka, vedená Lenkou Velikou, záhy v domečku trpaslíkům stejně uklidila a ti se po návratu nesmyslně divili: „Jé to snad ani není náš domeček, vždyť je tady uklizeno. Ale my máme přece vždycky uklizeno.“ Vliv publika na vývoj děje byl pouze zdánlivý a vše (bez ohledu na výsledky hlasování) vždy směřovalo ke konzervativnímu řešení.

Představení tak v sobě neslo podprahovou opresi vůči dětskému divákovi a zprávu, že ačkoli dětem dáváme možnost se vyjádřit, jejich hlas nemá žádný reálný vliv, protože o důležitých věcech rozhodují dospělí a dětem nezbývá nic jiného, než se smířit s podřízenou pozicí. O to hůře inscenace vyznívá v kontextu divadelního festivalu, který se svým programem jinak zaměřuje na tvorbu překračující stereotypy v lince Y: CREATURES (který pro Divou bázi recenzuje Viktor Hájek zde) a inscenace tematizující útlak a násilí jako například Budete mať luft! (Slovenské národné divadlo) či Destrukce Divadla X10 (o obou inscenacích se dočtete v textu Zuzany Macourkové zde).

Ačkoli z tematického hlediska byla Sněhurka dle mého názoru kontroverzní, měla i svou silnou stránku, a to především v technické vynalézavosti vizuální složky, která se vyznačovala docela roztomilou hravostí. Příkladem je třeba postava kouzelného zrcadla, k jejímuž vytvoření byla použita gumová blána, do které se ze zadní strany obtiskoval lidský obličej, nebo rozkládací scénografie, jejíž rychlé proměny působily jako wow efekt.

V tomto ohledu Sněhurka nijak výrazně nezaostávala za druhým festivalovým představením pro děti Za dveřmi divadelní skupiny FRAS. Ve vizuální složce této inscenace byl hlavním a téměř jediným použitým materiálem papír – vyrobeny z něj byly kulisy i loutky, které svou dvojrozměrností připomínaly kreslený film. Celé představení podobě jako film také fungovalo. Na rozdíl od Sněhurky založené na neustálých odstupech zde bylo hlavní vnoření se do děje. S poměrně realistickým příběhem dvou malých lidí – Emy a Jáchyma, kteří se společně snaží přijít na kloub záhadě, co skrývá za dveřmi neobydleného bytu nevraživý, starý soused z horního patra – se bylo snadné ztotožnit.

Ani prostředí ani postavy se ničím zvláštním neodlišovaly od toho, co může být žitou realitou většiny diváků. Inscenace ale nezůstávala jen u toho. Realističnost se v ní mísila s imaginací a představení se místy měnilo v magickou podívanou, ve které myšlenky a emoce postav nabývaly vlastní fyzickou podobu. Strach Emy a Jáchyma ze starého souseda se realizoval jeho proměnou v gigantické monstrum a názory ostatních obyvatel domu se na scéně objevovaly v podobě vyskakujících bublin. Tato obrazná doslovnost pak působila zároveň kouzelně i humorně.

Napojení na představení nedokázaly zrušit ani některé nenadálé situace. Performeři byli schopni drobné technické problémy (jako rozbitá loutka či bortící se kulisy) pohotově řešit a začlenit je do děje. Jako celek bylo představení koherentní a energické. Vytvářelo vlastní celistvý vesmír, ne tak odlišný od toho našeho, ve kterém se ale věci mohou dít i jinak, prostor, v němž se dá bezpečně ukrýt, chvíli prožívat život někoho druhého a nemyslet přitom na ten vlastní.

FOTO: DFKH