Zpět na výpis článků

Cuckovský Opletal provokuje diváka

Jan Opletal se narodil v malé vesničce poblíž Olomouce, studoval gymnázium v Litovli a po neúspěšném pokusu o přijetí na Leteckou školu do Prostějova se vydal do Prahy stát se lékařem. Ale kdo byl doopravdy Jan Opletal? Byl to jen chytrý mladík, který se nebál říct svůj názor navzdory době? Byl to odpůrce režimu a symbol protinacistické demonstrace? Byl to hrdina, nebo se stal slavným jen díky svému pohřbu? Na to a na mnohé další otázky se snaží odpovědět a poukázat inscenace Divadla na cucky Opletal.

Trojice herců – Růžena Dvořáková, Ondřej Jiráček a Adam Joura – se pídí po životopise Jana Opletala a začnou téměř jako každý člověk současnosti tak, že hledají informace na Wikipedii. Divák se dozvídá spoustu informací nejen o jeho životě, ale i o studiích a názorech. Téměř desetiminutový úvodní výklad ovšem probíhá v němčině. Pokud ovládáte tento jazyk nebo zvládnete přežít poněkud kontroverznější začátek, otevře se vám přímá cesta ke spoustě otázek, které si po představení i v rámci jeho průběhu zkrátka budete muset položit. Herci vám je totiž předloží takříkajíc na stříbrném podnose, podobně jako chlebíčky, náš český gastronomický vynález. Kromě ochutnávání chlebíčků se může divák například podílet i na minutě ticha či demonstrativním házení rajčat na jednoho z herců.

Inscenace režiséra Michala Háby vybočuje z řady též tím, že herci sami komentují hru v jejím průběhu, ironizují ji a mystifikují diváka. Vytvářejí tím určitý nadhled, a nastavují tak i pomyslné zrcadlo přihlížejícím. I z výše zmíněných chlebíčků se po chvíli vyklube nástroj vraždy a desinformace. Najednou se dokonce objeví možnost, že několik diváků právě snědlo otrávený chlebíček, který stejně jako sám Jan Palach sehrál určitou roli v naší historii.

Ačkoliv se o nějaké souvislé dějové lince mluvit moc nedá, objeví se v Opletalovi několik zajímavých zvratů. Divák, který o olomouckém rodákovi moc neví, v Divadle na cucky prožije minimálně polovinu představení v domnění, že se Opletal upálil na Václavském náměstí jako symbol nesouhlasu s režimem. Na pravdu si divák musí počkat až do samotného konce. Záměrnou záměnou Jana Opletala s Janem Palachem poukazuje režisér na neinformovanost většiny mladých (v mnohých případech i těch starších) lidí.

Politické divadlo jde ruku v ruce s provokací a použiji-li slova režiséra: „Opletal rozhodně provokuje své diváky.“ Všechny donutí se alespoň na chvíli zastavit a zamyslet nad českou národní identitou. Nad tím, kdo vlastně jsme, co nás spojuje a čím jsme si jako národ prošli.


  • DIVADLO NA CUCKYOpletal
  • Autor: Michal Hába a kol.
  • Režie: Michal Hába
  • Scéna: Adriana Černá
  • Asistent režie: Anna-Marie Maxera
  • Hrají: Růžena Dvořáková, Ondřej Jiráček, Adam Joura

Premiéra 11. května 2018, recenze psána z reprízy 6. září 2018.

FOTO: archiv Divadla na cucky

Poslední články autora

Most k prokletým básníkům

Láska! Smysl Oněginova života?

Starci na prknech Moravského