Zpět na výpis článků

Co mě nezabije, to mě nezabije

Po úspěšném nastudování ikonického muzikálu Rent Divadlo Na Prádle sáhlo po titulu Next to Normal (v českém překladu Ne/normální). Next to Normal je muzikál, který má v mém srdci zvláštní místo už mnoho let a bez váhání bych jej zařadila do pětice nejlepších muzikálů, které v tomto století zatím vznikly, a proto mě velmi potěšilo, když jsem zjistila, že ho Divadlo Na Prádle plánuje uvést.

Ne/normální se věnuje tématu, které by mnohé diváky u muzikálu asi překvapilo, a to duševnímu zdraví. V úvodu se nám představí na první pohled normální americká rodina – matka Diana, otec Dan a jejich dvě náctileté děti Gabriel a Natalie. Postupně se nám ale odhaluje, že s Goodmanovými není něco v pořádku. Diana totiž trpí bipolární poruchou, což ovlivňuje všechny její blízké. Ocenila jsem, že v žádném z propagačních materiálů nebyl vyzrazen děj muzikálu, a tak jsou všechny zvraty pro diváka překvapením.

Next to Normal je jeden z devíti muzikálů, který vyhrál Pulitzerovu cenu za drama, a to jistě zaslouženě. Je totiž perfektním příkladem toho, že muzikál je plnohodnotná umělecká forma. Nejenže má zcela originální příběh, ale ten by nemohl být vyprávěn efektivněji než písněmi. Skrze hudební motivy jsou totiž vykreslovány rodinné vztahy a zdůrazňovány paralely mezi postavami, které by v činohře nevyzněly tak silně. Next to Normal je mimořádné dílo nejen hudbou a texty, ale i svým poselstvím. Muzikál není jen o Dianině bipolární poruše, ale o celé rodině. Je tu také Dan, který je neschopný připustit si vlastní smutek a Natalie, která sama sebe izoluje v reakci na odstrkovaní ze strany matky, protože všechna Dianina láska je upřena ke Gabrielovi. Premiéru muzikálu předcházela osvětová kampaň ohledně duševního zdraví, což se zdá vhodné vzhledem k tomu, že Next to Normal je inovativní a zároveň autentický pohled na tuto tematiku. Mnoho lidí se stále zdráhá vyhledat terapii a tento muzikál ukazuje, že nikdo by neměl váhat nechat si pomoct, pokud to potřebuje – i když nemá extrémními příznaky.

Nejspíš mám v sobě stále příliš zafixovanou originální broadwayskou inscenaci, ale mám pocit, že se scénickým designem a kostýmy se dalo udělat něco víc. V broadwayské inscenaci totiž barvy kostýmů nesly význam a tento rozměr jsem v Divadle Na Prádle postrádala. Na Prádle má malý scénický prostor, který je ale pro tak intimní příběh jako je Next to Normal ideální. Dekor se skládá ze stolu, dvou židlí a piana a kapela je zakryta plachtou s potiskem léků – vše ve stejném odstínu fialové jako programy. Scéna mi tak připadala jako z kresleného seriálu, což mi nesedělo k realističnosti příběhu. Naštěstí atmosféra inscenace vizuály příliš neutrpěla a režijní pojetí Martina Vokouna se nijak výrazně neodklání od broadwayského uvedení. Inscenace je uzpůsobena i zahraničním návštěvníkům, protože i když jsou všechny písně zpívány v českém překladu Zuzany Čtveráčkové, tak v rohu jeviště běží na obrazovce anglické titulky.

V obsazení můžeme vidět známé i neznámé tváře, ale téměř všem účinkujícím jejich role perfektně sedly – obzvláště bych vyzvedla Danielu Šinkorovou v roli Diany. Pěvecké výkony byly výborné až na drobnější nedokonalosti především ze strany mladších herců. V muzikálu si zahrál i producent Tomáš Vaněk ve vedlejší dvojroli lékařů. Choreografie byla neokázalá, ale promyšlená. Kateřina Viktorka Steinerová využila praktikáblů, které jevišti dodávají více úrovní a v jedné chvíli se hraje i na balkóně.

Ne/normální je inscenace jakou česká muzikálová scéna potřebovala a všechny její menší nedostatky hravě přebije intenzita příběhu a kvalita hudby, která je komplexní a zároveň chytlavá.


  • DIVADLO NA PRÁDLENe/normální
  • Autoři: Brian Yorkey, Tom Kitt
  • Překlad: Zuzana Čtveráčková
  • Režie: Martin Vokoun
  • Scéna a kostýmy: Aleš Valášek
  • Hudební a pěvecké nastudování: Kristina Brachtlová
  • Choreografie: Kateřina Viktorka Steinerová
  • Dramaturgie: Ondřej Doubrava
  • Světelný design: Michal Matola
  • Zvukový design: Filip Němec
  • Produkce: Michaela Jankulárová, Daniel Pracný, Petra Srbová, Martin Srba
  • Účinkující: Daniela Šinkorová, Zbyněk Fric, Štěpán Komárek, Kateřina Herčíková, Štěpán Klouček, Tomáš Vaněk

Premiéra 29. listopadu 2019, psáno z uvedení 30. listopadu 2019 v Divadle Na Prádle.

FOTO: Petr Florián

Poslední články autora

Cesta časem: Hello, Dolly! v Moravském divadle

Velký broadwayský podvod

Lež oběhne svět dřív, než si pravda stačí obout boty