Zpět na výpis článků

Co je blbějšího než divadlo?

Brněnské Divadlo Husa na provázku uvede ve dnech 7. a 8. května premiéru závěrečné části projektu Smějící se bestie s názvem Dvojí proměna aneb Co je blbějšího než divadlo? (Dvě divadla).

Inscenace vznikla na základě dvou textů dramatika Huberta Krejčího v úpravě Vladimíra Morávka. Krejčího texty v sobě obsahují odkazy na prastaré divadelní tradice, loutkářské hry, komedii dell’arte, alžbětinské, asijské i absurdní divadlo. Nemají ambice odrážet aktuální skutečnost, ale zobrazují divadlo jako umění dočasné existence, vždy směřující k zániku. Diváci i tvůrci jsou postaveni před otázku, jaký je skutečný účinek jejich snažení, co zbude z postav, když herci odejdou ze scény.

Naproti Krejčího stylizovanosti a nesmlouvavosti staví režisér Morávek postavu filmového režiséra Zdeňka Trošky a principy dnešní zábavy. Opět je třeba si položit otázku, kdo je dnes vlastně vtipný, kdo směšný, kdo zábavný a kdo už pokleslý? Inteligentní humor se ocitá poněkud na okraji zájmu. Jsme vedeni touhou po úspěchu a moci. Tvůrce omalovánek nazýváme tvůrci, pitvořící se masky herci, nabubřelé blbce vůdci a vyznavače ideálů pitomci. Kým jsme pak ale my, a co po nás zůstává?

Inscenační projekt Smějící se bestie se cíleně zabývá fenomény, které v Divadle Husa na  provázku považují za základní zdroj své poetiky – groteskou, smíchem, humorem, klaunstvím, komedií, zábavou, ale také dnešním diktátem zábavy a tlakem příliš nezatěžovat a především bavit. Závěrečná inscenace Dvojí proměna se snaží pojmout téma humoru a  zábavy v širším kontextu a vytvořit tak pomyslný oblouk nad všemi inscenacemi sezóny.

 

Divadlo Husa na provázkuDvojí proměna aneb Co je blbějšího než divadlo? (Dvě divadla). Texty: Hubert Krejčí, Vladimír Morávek, Jaromír Matzner a bezejmenní internetoví vzývači, hledači a spílači. Režie: Vladimír Morávek. Dramaturgie: Simona Petrů. Scéna: Martin Ondruš. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: David Smečka. Pohybová spolupráce: Igor Dostálek. Inspice: Zuzana Měřínská.

Premiéra 7. a 8. května 2015 na alžbětinské scéně DHNP v Brně.

 

Foto: Jakub Jíra