Zpět na výpis článků

Loď Lásky

Americký skladatel Cole Porter má na svědomí několik divadelních kusů, z nichž je u nás nejspíš nejznámější volná adaptace Zkrocení zlé ženyKiss Me, Kate. To, že Anything Goes (v českém překladu Děj se co děj) je další muzikál z jeho pera, je to jediné, co o něm potřebujete vědět. Děj Anything Goes je totiž naprosto banální. Odehrává se na luxusním parníku na cestě z Ameriky do Anglie. Na palubě cestují kabaretní zpěvačka, parta gangsterů, makléři, bohatá dědička, její matka a anglický lord. Během večera jsme svědky šarád, které se hlavně točí kolem toho, kdo koho miluje a kdo si koho má vzít.

Muzikál byl od své premiéry v roce 1934 mnohokrát přepsán několika různými autory — měnil se děj, písně, jejich pořadí i to, které postavy je zpívají. Mohlo by se to zdát zvláštní, ale je důležité vzít na vědomí, že Anything Goes vznikl v době, kdy v muzikálech sloužil děj jen k tomu, aby pospojoval zábavná hudební čísla do jednoho celku. Dnes bychom takový muzikál označili jako „jukebox muzikál“ (= muzikál, který je postavený kolem již existujících písní, např. Mamma Mia!). Můžete v něm totiž zapomenout na dějem poháněná hudební čísla a vůbec většinu konvencí, na které jsme dnes v muzikálovém divadle zvyklí, protože ty vznikly až během 40. let. Inscenace Anything GoesDivadle Jiřího Myrona měla premiéru 4. dubna 2019 a drží se libreta z roku 1987, které přepsali Timothy Crouse (syn jednoho z původních libretistů) a John Weidman (autor libret několika muzikálů Stephena Sondheima včetně Assassins).

Inscenací Anything Goes se v Ostravě poprvé představil slovenský režisér Peter Oravec. Ta bez výhrady naplňuje očekávání muzikálem nepolíbeného diváka. Je veselá, pestrobarevná,a plná tance, víc z této látky nejspíš ani není možné vykouzlit. Představení začíná pozvolným zdvižením opony, která nám odhaluje řadu stepujících nohou. Step kombinovaný s baletem mimochodem provází choreografii celé inscenace. Nejsilnější stránkou muzikálu jsou písně Cola Portera, které do češtiny přebásnil Michael Prostějovský. Ty jsou, jak je v Divadle Jiřího Myrona obvyklé, technicky výborně zazpívány a odtančeny. Jedinou mou výtkou by snad mohlo být, že sborové pasáže nejsou vždy zcela srozumitelné z důvodu nevyhovující akustiky divadla.

V muzikálu je mnoho výrazných postav, ale nejvíce na sebe strhávají pozornost hrdinové Billy Crocker a Reno Sweeney, jejichž představitelé byli zvoleni vskutku příhodně. Radek Melša se osvědčil v roli naivního milovníka již v inscenaci muzikálu Romeo a Julie a Martina Šnytová za roli flapperky Reno Sweeney v roce 2019 získala cenu Thálie. Vedle těchto postav se stala překvapivě zajímavou i jinak dvojrozměrná role slečinky z lepší rodiny představované Andreou Gabrišovou, která ji i v tak plochém materiálu dokázala v závěru prodat jako přemýšlivou dívku. V Anything Goes jeden vtip střídá druhý, a i když jsem se vyloženě nepopadala smíchy za břicho, tak jsem se bavila. Povedený byl například gag, kdy Radek Melša začal notovat píseň It’s De-Lovely/Je to krása v převleku staré dámy a během písně postupně laškovně odhaloval svou identitu.

Jako mnoho inscenací Národního divadla moravskoslezského je i tato doplněna animovanými projekcemi, které jí v tomto případě dodaly estetiku kresleného seriálu. Stejně stylizovaně vypadá design dekoru na jevišti. Proměny scény probíhají bleskově za pomoci otočeného pódia.

Anything Goes je mistrně provedená inscenace, která si je plně vědoma své kýčovitosti, ale stejně mě zaráží, proč takto zastaralý titul Divadlo Jiřího Myrona uvedlo. Obsah Anything Goes je nezajímavý a humor i typy postav jsou zakořeněné ve 30. letech 20. století. I když je verze z roku 1987 méně rasistická než ty předchozí, stále obsahuje píseň The Gypsy In Me/Cikán ve mně, která je založena na rasovém stereotypu a v některých předchozích verzích byla vystřižena.

Cílovému divákovi této inscenace pravděpodobně postačí ke štěstí chytlavé písně s oblíbenými herci. Já bych si ale od večera v divadle přála něco víc (i když přiznávám, že jsem si užila Juraje Čiernika v roli druhořadého gangstera).


  • NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ – DIVADLO JIŘÍHO MYRONA Děj se co děj (Anything Goes)
  • Hudba a texty písní: Cole Porter
  • Libreto: Guy Bolton, P. G. Wodehouse, Howard Lindsay, Russel Crouse
  • Nově zpracovali: Timothy Crouse, John Weidman
  • Překlad a české texty písní: Michael Prostějovský
  • Režie: Peter Oravec
  • Hudební nastudování: Jakub Žídek
  • Dirigent: Marek Prášil, Jakub Žídek
  • Sbormistr: Iveta Weis Viskupová
  • Choreografie: Ladislav Cmorej, Simona Machovičová
  • Choreografie stepu: Kateřina Marie Fialová
  • Scéna: Ondřej Zicha
  • Kostýmy: Ľudmila Várossová
  • Dramaturgie: Tomáš Novotný
  • Videoprojekce: Erik Bartoš
  • Asistent režie: Josef Novák-Wajda
  • Asistent choreografie: Jana Tomsová
  • Asistent choreografií stepu: Laco Hudec Šubrt
  • Sound design: Petr Košař
  • Ozvučení: Petr Košař, Petr Šimíček
  • Korepetice: František Jeník, Jakub Žídek
  • Účinkující: Kateřina Marie Fialová, Martina Šnytová, Radek Melša, Adam Živnůstka, Andrea Gabrišová, Veronika Prášil Gidová, Veronika Forejtová, Alena Sasínová-Polarczyk, Jarmila Hašková, Juraj Čiernik, Tomáš Savka, Lukáš Ondruš, Hana Fialová, Eva Zbrožková, Roman Harok, Lukáš Vlček, Libor Olma, Marcel Školout, Jan Drahovzal, Peter Svetlík, Josef Lekeš, Lukáš Moravec, Pavel Liška, Barman Fred, Josef Novák-Wajda, Marcel Školout, Janka Hoštáková, Michaela Danielová, Klára Jelínková, Soňa Jungová, Michaela Liptáková, Eva Prnka Villámová, Jiří Daniel, Lukáš Hlavatý, Laco Hudec Šubrt, Tomáš Krpec, Libor Matouš, Jaroslav Rusnák, Robert Urban, Patrik Földeši

Premiéra 4. dubna 2019, psáno z uvedení 25. ledna 2020.

FOTO: archiv Národního divadla moravskoslezského

Poslední články autora

Cesta časem: Hello, Dolly! v Moravském divadle

Velký broadwayský podvod

Lež oběhne svět dřív, než si pravda stačí obout boty