Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Moderní Prométheus – Divábáze
Zpět na výpis článků

Moderní Prométheus

Divadlo Petra Bezruče v Ostravě uvedlo 15. listopadu inscenaci založenou na románu Frankenstein Mary Shellyové, který je prvním známým sci-fi a jedním ze zakládajících děl hororu. Provedení režiséra Jana Holce čerpá nejen z románu, ale ze všech možných adaptací od proslulého filmu Jamese Whalea až po campovou klasiku I Was a Teenage Frankenstein.

Pro Jana Holce byl román opravdu jen inspirací. Původní Frankensteinův výtvor byl trpící intelektuál, ale zde je dítětem toužícím po rodičovské lásce. Z počátku 19. století ve Švýcarsku se příběh přesunul zhruba do 90. let 20. století v blíže nespecifikované zemi a sledujeme v něm manželský pár Viktora a Alžbětu Frankensteinovi (Lukáš Melník a Magdaléna Tkačíková). Motivací Frankensteina v předloze pro stvoření života byla profesionální zvědavost, v Bezručovi to je zármutek ze smrti dítěte. Jejich syn Vilém (v originále Viktor Frankenstein neměl děti a Vilém byl jeho mladší bratr) zemřel a Viktor upne všechny své síly k tomu, aby jej přivedl zpátky k životu. Frankensteinův výtvor je často chybně označovaný jako „Frankenstein“. V Bezručovské adaptaci je ale jméno Frankenstein na místě, protože Jan Holec spojil postavy Výtvoru a Viléma Frankensteina do jediné postavy. I když jsou postavy na hony vzdálené svým literárním protějškům, tak všechny mají nějaký základ v knize – objeví se i netradiční variace na Frankensteinovu nevěstu (Markéta Matulová). Inscenace výrazně pracuje s popkulturními narážkami (Želvy Ninja!), které můžeme brát jako odkaz na kultovní status předlohy.

Aktéři se musí obtížně prodírat úskalími života nejen obrazně, ale i doslova. Daniel Bodlák, jehož můžeme znát především jako pohybového konzultanta z olomouckého Divadla Tramtarie, dostal příležitost i u Bezručů. Měl tu před sebou nelehký úkol, jelikož scéna je zdeformovaná masivními kulisami – evokujícími vnitřek mauzolea – které ji rozdělují na několik úzkých prostor, a herci se tak často musí plazit po čtyřech, aby se mohli pohybovat po jevišti. Světlo a zvuk se nese v estetice hororového filmu z klasické éry Hollywoodu. Představením prostupuje melancholická hudba, která je doplněna o typicky hororové zvukové efekty jako například tlukot srdce nebo burácení bouřky. Scénický design umožňuje, aby byly jednotlivé části scény nasvíceny odděleně, a často se tak děje jen světly vycházejícími z rekvizit (např. přenosná televize nebo baterka).

Kostýmy zasazují děj do konce 20. století a svou barevností kontrastují s šedí prostředí – nechybí ani pestrobarevná šusťáková bunda. Design Výtvoru je kreativně řešený celotělovým bílým oblekem s všitými vycpávkami, které tvoří iluzi znetvořené postavy. Herecké výkony jsou vyhrocené, tak jak se na hororový thriller patří. V jedné chvíli účinkující recitují své texty jako by byli paralyzovaní strachem a vzápětí vybuchnou přemírou emocí. V inscenaci se neustále prolínají linie fantazie a skutečnosti, minulosti a současnosti, což jí dodává lehce halucinační nádech – koneckonců Viktor Frankenstein je dnes přece skoro synonymum pro šíleného vědce.

S původním románem má inscenace v Divadle Petra Bezruče společného jen velmi málo, což byl moudrý tah, protože na dnešního čtenáře působí Frankenstein Marry Shellyové spíše komicky. Frankenstein je často vnímaný především jako příběh o vědecké etice, ale pro mě je v něm nejdůležitější téma rodičovské zodpovědnosti a potěšilo mě, že právě toto téma inscenace vyzdvihuje. Osudovou chybou Viktora Frankensteina v původním románu bylo, že svůj výtvor nemiloval. V Divadle Petra Bezruče jej miluje až příliš. Holcův Frankenstein je příběh, který jste už v obměnách pravděpodobně viděli v mnoha sci-fi filmech, ale pro jeho bezručovské zpracování stojí za to ho vidět znovu.


  • DIVADLO PETRA BEZRUČE – Frankenstein
  • Dramatizace, režie a výběr hudby: Jan Holec
  • Výprava: Pavla Kamanová
  • Light-design: Lukáš Dřevjaný
  • Pohybová spolupráce: Daniel Bodlák
  • Účinkující: Lukáš Melník, Vojtěch Johaník, Magdaléna Tkačíková, Markéta Matulová, Dušan Urban, Ondřej Brett, Jakub Burýšek

Psáno z premiéry 15. listopadu 2019 v Divadle Petra Bezruče.

 FOTO: Lukáš Horký

Poslední články autora

Cesta časem: Hello, Dolly! v Moravském divadle

Velký broadwayský podvod

Lež oběhne svět dřív, než si pravda stačí obout boty