Nejvýraznějším dílem prezentovaným na čtvrtém ročníku festivalu NORMA byla 8. listopadu 2019 lecture performance Likes, která dovršila program prvního dne. Katalánská performerka Núria Guiu Sagarra nám nejen zatančila připravené choreografie a předcvičila jógové ásany, ale rovněž zprostředkovala náhled do procesu tvorby a vědecko-výzkumného backgroundu.
Už před začátkem představení bylo možné předjímat připravovaný formát z uzpůsobení scény, již tvořil stůl s židlí a počítačem umístěný v levém rohu jeviště. V roli přednášející představila Núria Guiu své studium antropologie a metodologii terénního výzkumu v době internetu. Tvorbu uměleckého díla podnítilo zadání z univerzity, aby se v seminární práci zaměřila na předměty, které jsou nositeli společenské prestiže v dané kultuře. Za symbol nesoucí tento atribut pokládá kvantitativní jednotku „likes“ užívanou na sociálních sítích. To se stalo jejím východiskem, a identifikovala tak dva významné fenomény sociálních sítí spojené s pohybem: jógu a dance cover, které divákům přiblížila. Jóga je trend v našem prostředí známý na rozdíl od dance cover. Jedná se o nahrávky krátké originální choreografie umístěné na internet, přičemž další uživatelé se snaží sekvenci pohybů zopakovat a vytvořit video vlastní.
Performerka si pro představení vybrala několik videí na současnou populární hudbu, které divákům předtančila, citovala původního tvůrce choreografie a zároveň ji detailně analyzovala. Jednotlivý analyzovaný materiál prezentovala na vytyčených místech pomyslného obdélníku, přičemž ke každému místu náležela jedna choreografie/video. Pohybový slovník využívaný z videí dance cover působil ve své jednoduchosti a prvoplánovosti trapně. Performerka detailně rozebírala držení těla a způsoby pohybu „tanečníků“. Podrobná analýza, vážná tvář a kvality profesionální tanečnice ironizovaly prezentovaný jednoduchý obsah. Určitá trapnost byla přítomna i u představení dvou ásan (jógových pozic), při nichž jsme pozorovali běžná soustředěná cvičení s důrazem na správný dech.
Publikum se bavilo nad samotným způsobem prezentace i častými popkulturními odkazy. Jednalo se například o nápis „CALIFORNIA“ na podprsence performerky nebo o využití populární písně přiznaně zpívané na playback. Skrze humor se finální choreografie předloze vzdálila natolik, až se vytratila trapnost původního pohybového materiálu. Pozorovali jsme zrod svébytného díla, které materiál z videí nejprve doslovně opisovalo a postupně jej rozvíjelo a kombinovalo do nových vzorců. Performerka se však posléze navrátila k původnímu charakteru reflexe fenoménu, když nechala hudbu běžet pouze z reproduktoru počítače a tvářila se, že tančí podle videa, čímž ukazovala pohled na dance cover v praxi. V závěru se performerka entuziasticky obnažila úplně a na potlesk obecenstva reagovala jako na odměnu a podporu aktuální nahé exhibice, jež na mě působila nadbytečně a neshledal jsem v ní příliš spojitosti s tématem díla.
Dramaturgie letošního ročníku festivalu NORMA mírně rozšířila spektrum tuzemského jevištního vyjádření o lecture performance, ač tak není v programu pojmenována. Núria Guiu Sagarra nám poskytla humorný i společensky hodnotný exkurz do světa vědy, tance a sociálních sítí. A to vše formou, se kterou se na našich jevištích téměř nesetkáváme.
- NÚRIA GUIU SAGARRA – Likes
- Autor, režie, choreografie a tanec: Núria Guiu Sagarra
- Umělecký asistent: Esther Freixa, Sónia Gómez
- Kostýmní poradce: Nestor Reina
Psáno z uvedení 8. listopadu 2019 v galerii Plato v rámci festivalu NORMA 2019.
FOTO: Matěj Doležel