Zpět na výpis článků

Vše anglické v Aréně

 

Jediné slovo vás může uvést na cestu, druhé vás zmate, třetí ve vás vyvolá paniku. Počínaje čtvrtým je to už naprostý zmatek. (Ionesco)

V Ostravě se můžete těšit na jednu z nejslavnějších her Eugéna Ionesca nesoucí název Plešatá zpěvačka, která je jednou z prvních absurdních dramat vůbec. Ionescovou velkou inspirací pro tuto hru byly anglické slovníky, které v době jeho působení nebyly tak kvalitní jako dnes, a tak se rozhodl je parodizovat a poukázat na neschopnost domluvy člověka s člověkem. Díky těmto slovníkům vznikly postavy pana Smithe a paní Smithové. Poslouchat sled naprosto nenavazujících na sebe vět, které dohromady nedávají žádný smysl, a postavy si toho přitom ani nevšimnou, je v důsledku opravdu komické. Režie této inscenace se chopil polský režisér Grzegorz Kempinsky a premiéra Plešaté zpěvačky se v divadle Aréna odehraje v sobotu 17. listopadu v 18:30.


Grzegorz Kempinsky působil na mnoha polských scénách a od roku 2005 je režisérem ve Slezském divadle v Katovicích. Kromě režie také píše filmové a televizní scénáře a točí videoklipy. Jeho inspirací k režijní koncepci Plešaté zpěvačky byla reklama na projímadlo, kterou slyšel v rádiu. „Napadlo mě to v autě, když jsem v rádiu uslyšel zpívanou reklamu na projímadlo. Bylo to něco tak hloupého, kdy zpívali o zácpě, o střevních plynech a dalších neuvěřitelnostech. A řekl jsem si, že tenhle svět reklamy, televize a rádií je mnohem absurdnější, než to, co kdysi napsal Ionesco. V té záplavě nesmyslů, kterými na nás denně dotírá televize, rádia a dalších média, působí Ionescovo drama, které napsal před 70 lety, skoro jako dokumentární divadlo,“ uvedl v jednom z rozhovorů Kempinsky.

Ionesco byl v době normalizace v Československu zavrhován kvůli šíření svých kritických názorů na okupaci naší země v roce 1968 a jeho kritiku si nakonec neodpustil ani divadelní kritik Walter Kerr, který zpochybňoval Ionescovy tvůrčí metody. Ačkoli to byl právě Ionesco, který jako první napsal hru dnes již označovanou jako absurdní drama, za otce absurdního dramatu je považován Samuel Beckett se svou hrou Čekání na Godota, což Ionesco velmi špatně snášel.

Ostravské divadlo Aréna hodlá celou inscenaci zaměřit trošku jiným směrem, a tím se možná odlišit od ostatních dlouho fungujících inscenací Plešaté zpěvačky. „Jsme rádi, že se Plešatá zpěvačka dožila v okouzlující svěžesti důchodového věku a my ji můžeme uvést na naší scéně. Snad jen poznamenejme, že za těch téměř sedmdesát let se blábolení manželů Smithových a Martinových stalo všeobecně uznávanou komunikační normou, kterou se řídí mediální svět. A právě o tom je naše inscenace“, uvedlo na svých internetových stránkách divadlo Aréna. Legendárního pana Smithe a paní Smithovou si zahrají Marek Cisovský a Tereza Cisovská. Roli jejich návštěvníků Martinových ztvární Michal Čapka a Petra Kocmanová.

Autor: Eugène Ionesco, Režie: Grzegorz Kempinsky, Scéna a kostýmy:  Barbara Wołosiuk,

Premiéra 17. listopadu 2012 v divadle Komorní scéna Aréna v Ostravě v 18 30 hodin.

Foto: archiv divadla