Zpět na výpis článků

Dny židovské kultury: Čaj a štrúdl aneb zničená pověst Golemova

Organizátoři festivalu Dny židovské kultury letos nezapomněli ani na kulturní program pro ty nejmenší, a tak se dne 15. října v Arcibiskupském paláci v Mozarteu schází děti z olomouckých školek, aby společně zhlédly loutkové představení Golem od Studia Damúza z Prahy.

Celé představení začíná velice slibně. Režisér a jediný herec inscenace Tomáš Podrazil vsadil na přirozenost a jednoduchost, a to jak ve scénografii Marie Háskové, tak v hereckém projevu i práci s loutkou. Herec sám sebe představuje jako průvodce příběhem. Než z pozice stvořitele započne samotnou loutkohru, řádně se s diváky na začátku představení přivítá. Ani poté však kontakt s publikem neztrácí – děti se podílejí na různých částech příběhu, od počátečního bálu až po tajemné zrození Golema.

Dostaneme-li se ovšem k samotnému příběhu, můžeme se u Golema ocitnout, coby do kvality, na pochybách. Stará židovská pověst je zde zřejmě pouhou inspirací, děj má s původní předlohou pramálo společného. Rabi Löw sice skutečně tvoří Golema a problémem zůstává jeho neuvěřitelná ničivá síla a neschopnost člověka takovou zodpovědnost zvládnout, ale do celé věci se ještě přimíchává příběhová linie domácích problémů rabiho s jeho dcerou Ester a linie o válečných ambicích a zneužívání moci zlovolného císaře Rudolfa II. a jeho rádce. Nejde se tedy zbavit dojmu, že původní příběh je tematicky natažen až do extrému a vypráví tak trochu o ničem a o všem zároveň. Jistě že se v představení pro tak malé děti dají lecjaké nepřesnosti a úpravy pro zatraktivnění příběhu či z hlediska morálního ponaučení prominout. Představte si, že rabi Löw odchází číst své vědecké články o Golemovi, zatímco jeho dcerka Ester po celou dobu děje baží po čaji a štrúdlu, jen aby byla v závěrečném finále rabim proměněna v holubici a zachránila celý děj. Zdá se mi, že tato přemíra úprav činí v konečném důsledku poselství příběhu velmi těžko čitelným.

Představení tedy pro děti sice fungovalo, bavilo je, možná jim přineslo, jak to ostatně u pohádkových příběhů bývá, i nějaké morální ponaučení, ale osobně se domnívám, že jim bohužel nikterak nepřiblížilo ani židovskou kulturu, ani pověst o Golemovi. Z celého představení tak odcházím s protichůdnými pocity – jednalo se o nepříliš dobré provedení staré pověsti, či jen o roztomilou zábavu pro děti s dobrodružným příběhem?


  • STUDIO DAMÚZAGolem
  • Koncept a režie: Tomáš Podrazil
  • Scénografie: Marie Hásková
  • Produkce: Studio Damúza
  • Hraje: Tomáš Podrazil

Premiéra 18. února 2018, recenze psána z uvedení 15. září 2018 v Arcibiskupském paláci v rámci Dnů židovské kultury v Olomouci 2018.

FOTO: archiv Muzea umění Olomouc

Poslední články autora

Zrcadlení

Divadelní svět Brno 2018: Přes bariéry, bubliny, nálepky … ploty

Divadelní Flora 2018: Jánošík – Folklór a monology