Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the email-encoder-bundle domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/www/divabaze.cz/www/divabaze.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Pták ohnivák jako balet – Divábáze
Zpět na výpis článků

Pták ohnivák jako balet

Pták ohnivák znovu ožije v rukou Caspara Richtera a tentokrát tomu tak bude v Národním divadle Brno. Tato prvotina ruského skladatele Igora Fjodoroviče Stravinského vznikala na objednávku a také pro jeho avantgardní skupinu Ruský balet. Premiéra se konala ve Velké opeře v Paříži 25. června 1910 a znamenala začátek slavné kariéry nejen Ruského baletu, ale i samotného skladatele. Premiéra, ta brněnská, se chystá na 30. března.

Jako osmadvacetiletý zpracoval Stravinskij starý slovanský pohádkový příběh, který spadá do „ruského“ či neofolkloristického období, kdy skladatel čerpá z podnětů ruského folkloru. Carevič Ivan polapí exotického Ptáka Ohniváka v kouzelné zahradě čaroděje Kostěje Nesmrtelného. Výměnou za jeho propuštění získá jedno z per, které mu má zajistit pomoc v nebezpečí. Ivan se zamiluje do krásné Carevny, jedné ze třinácti princezen vězněných zlým Kostějem, kterého Ivan nakonec za pomoci Ptáka Ohniváka přemůže.

Hudba Ptáka Ohniváka je bohatá a až impresionisticky barevná. To platí zejména pro část Variace Ptáka Ohniváka. Přesto nepostrádá silný dramatický náboj a rytmické napětí, jak dokládá zejména Pekelný tanec krále Kostěje. Stravinskij zde úspěšně propojuje určité znaky ruského folkloru s Debussyho vizí moderní hudby. Ačkoliv Stravinskij prochází během svého dlouhého života (1882-1971) několika odlišnými stylovými obdobími své tvorby, jedna hudební složka u něj zůstává dominantní a tou je rytmus. Jako učebnicový příklad pro dějiny hudby 20. století platí balet Svěcení jara, jehož premiéra v r. 1913 znamenala skutečný skandál. Maximální podíl na něm měla právě vyhrocená „barbarská“ rytmika a téměř neustále se měnící takt. Takové překotné změny hudebního času, jaké si dovolil Stravinskij, byly do té doby neslýchané. Charakteristickým znakem avantgardního skladatele je neustálé hledání a neulpívání na osvědčených stylech. Tak se např. sedmdesátiletý Stravinskij propracovává k serialismu, který je dosud vnímán jako zcela protikladný jazyk jeho způsobu vyjadřování a uchopuje ho novým, tonálním způsobem.

Hudební nastudování: Caspar Richter, Dirigent: Caspar Richter, Pavel Šnajdr, Choreografie: Nataša Novotná, Scéna: Tomáš Rusín, Kostýmy: Eva Brzáková, Světelný design: Pavla Beranová, Asistenti choreografie: Lenka Dřímalová, Ivan Příkaský

Foto: Kristýna Housková